از لندن تا تهران، دستمزد بالا یعنى تورم بالا! – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۲۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس بانک مرکزى انگلیس، براى جلوگیرى از افزایش تورم، از کارگران خواست که خواهان دستمزد بالا نباشند روزنامه گاردین لندن

جالب نیست؟ قیمت مایحتاج زندگى هر ساله بالا میرود، ولى حقوق کارگران این مملکت ثابت مانده است. با این حال باز هم تورم یک دلیل دارد. افزایش حقوق کارگران.

سؤال برانگیز نیست؟ مثل همه کشورهاى دیگر هزینه هاى آب و برق و گاز در همین کشور بریتانیاى کبیر سر به فلک میکشد. هزینه کرایه خانه ها به هیولایى شبیه است که درآمد اکثریت اجاره نشینان را یکجا مى بلعد. افزایش هزینه مواد غذایى دستکمی از باقى اقلام ندارد و تمامى این مصیبتها فقط یک دلیل دارد؛ کارگران خواهان افزایش دستمزدهاى ناچیز خود هستند!

اما نکته دیگرى سؤال برانگیز تر است. اگر از نظر این حضرات، بالا رفتن ناچیزِ حقوق ناچیزِ میلیونها کارگر باعث تورم میشود، سؤال منطقى این است که بالا رفتن سودهاى میلیونى و میلیاردى سرمایه داران در سالهاى جارى چه بلا و مصیبتى براى میلیاردها انسان به ارمغان دارد؟

از لندن تا تهران و هر جایى که سرمایه حکم میراند، اشتهاى سیری ناپذیر سرمایه دارى براى کسب سود حداکثر، دلیل اصلى حمله به سطح دستمزدهاى ٩٩ درصدى هاست. توجیهات و لوده بازى هاى آخوندهاى ایرانى یا مکلاهاى کراواتى انگلیسى براى پوشاندن و مخفى کردن این واقعیت است. دلیل تورم  را در بردگی مزدی و سودهاى نجومى میلیاردرهاى “وطنى” و “خارجی” باید جُست نه در حقوق ناچیز “بى حقوقان”.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *