شبح اومیکرون در اروپا جولان میدهد – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری دویچه وله روز دوشنبه ۱۰ ژانویه – ۲۰ دی ماه گزارش داده است کرونا با سرعت بسیاری اروپا را در می نورد.

علیرغم دو سال تلاش بى وقفه پزشکان، پرستاران و پرسنل پزشکى، کرونا همچنان قربانى میگیرد و به معمایى لاینحل بدل شده است. واقعیت این است که کرونا درماندگى مزمن و بى توجه ایى ذاتى سیستم سرمایه دارى نسبت به انسان قرن حاضر را هر چه روشن تر در مقابل شهروندان هر کشورى به نمایش گذاشته است.

کاهش بودجه هاى درمانى در کشورهاى اروپایى در چهل سال گذشته، سیستم بى رمق بهداشتى و درمانى عمومى از خود به جا گذاشته است که تاب تحمل شیوع بیماریهاى واگیر را ندارد.

و باز واقعیت این است تا اعتراض گسترده و اجتماعى در مقابل این یورش سازمان یافته سرمایه دارى برعلیه رفاهیات عمومى برپا نشود، ما با شیوع اینگونه بیماریهاى واگیر بیش از پیش مواجه خواهیم بود.

و اما چاره چیست؟ بهداشت و درمان عمومى و رایگان. اختصاص بودجه هاى کلان براى بهبود سیستمهاى بهداشتى در شکل کشورى و جهانى. تغییر ریل کامل از سیستم پزشکى و درمانى سرمایه داران براى کسب سود به سیستم پزشکى درمانى پیشگیرانه. در سیستمى که سود سرمایه از جان انسان مهمتر است، گویى چنین امرى پشیزی ارزش ندارد.

درغیاب جنبشهاى اجتماعى که این خواستها را به مطالبات اجتماعى تبدیل کنند، این خواست و نیاز بدیهی بیشتر به خواب و خیالى خوش تبدیل می شوند. اما حقیقت دیگرى نیز در بطن و عمق جامعه درغلیان است. اراده اجتماعى انسانها و تلاش بى وقفه بشریت براى سعادت و بهروزى آن انرژى سرشاریست که به رویاها جان میدهد و آرزوها را یه واقعیتها تبدیل میکند.

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *