طالبان و ارزش خانه نشینی زنان – سوسن صابری

مندرج در ژورنال شماره ۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آخوندزاده والی طالبان در غزنی طی نامه ای به ریاست اطلاعات و فرهنگ خودشان گفته که زندگی به سبک اروپاییها برای زنان افغانستان نامطلوب است و اینکه رسانه ها باید در مورد ارزش خانه نشینی زنان برنامه بسازند و تبلیغ کنند.

این نامه و دستورالعمل والی غزنی نشاندهنده وجود دو واقعیت متقابل در جامعه افغانستان است ، دو دیدگاه و شیوه زندگی متخاصم. یکی تفکر متحجر اسلامی طالبان که زن را تنها موجودی برای ارایه خدمات به مرد آنهم در چارچوب بسته خانه میداند. و دیگری تفکر و خواست زنان در افغانستان که از همان ابتدای بروی کار آمدن این وحشیها، برای دفاع از حق خود برای کار و زندگی و تحصیل و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی به خیابانها آمده اند.

یک طرف خودش را قیم زنان میداند و برایش تعیین تکلیف میکند که چه شیوه زندگی مطلوب هست و نیست و طرف مقابل که ازاستقلال و کرامت انسانی خود دفاع میکند.

واقعیت این است که اعتراضات زنان در افغانستان، طالبان عصر حجررا بوحشت انداخته است. می بینند که با سرکوب و حمله به تظاهرات اعتراضی قادر به عقب راندن زنان نیستند. باید اداره به اصطلاح فرهنگشان هم با تبلیغات اسلامی بمیدان بیاید. در باره نامطلوب بودن سبک زندگی اروپایی ( مدرن) و مطلوبیت و ارزشمند بودن اسارت زنان در خانه برنامه بسازند و از نظر خودشان مغزشویی کنند. اما زنان مبارز افغانستان این ترفند را هم بی جواب نخواهند گذاشت.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *