حمید نوری، جنایتکاری در دست عدالت – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

«مرکز رسانه ای قوه قضاییه» رژیم روز دوشنبه ٢٧دیماه گزارشی درباره محاکمه حمید نوری دادیار زندانهای اوین و گوهر دشت در دهه ۶۰ در سوئد منتشر کرد.

حمید نوری کیست و چرا  محاکمه می شود؟

حمید نوری در ۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۸ آبان ۱۳۹۸) در فرودگاه آرلاندا در استکهلم بازداشت شد. حمید نوری به عنوان دادیار زندان گوهردشت کرج و یکی از ۸ عضو «هیئت اعدام» در این زندان در جریان اعدامهای جمعی زندانیان سیاسی از سوی دادگاه سوئد به اتهامات متعددى مانند «جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت،‌ شکنجه و مشارکت در جرم مستمر و باز پس ندادن جنازه‌ها» محاکمه می شود.

این دادگاه نمونه ای برجسته از دادگاه های علنی و عادلانه در جهان است، حمید نوری در چندین جلسه دادگاه از خود دفاع کرد و دادگاه با حوصله تمام جزئیات دفاعیات او را شنید. در ادامه شاکیان یکی پس از دیگری به شرح کشتارها در زندان گوهر دشت در سال ۱۳۶۷ پرداختند. وکلای حمید نوری با همه توان و با فرصت فراوان سعی کردند از موکلشان دفاع کنند. دادگاه همچنان در جریان است.

دلیل دخالت قوه قضاییه روشن است. همین هفته پیش در آلمان با استناد به قانون جدید «صلاحیت قضایی جهانی» یک جنایتکار رژیم اسد به جرم شکنجه، تجاوز و کشتار مخالفین سیاسی به ابد محکوم شد. بعد از این حکم است که زنگ خطر برای جمهوری اسلامی به صدا در آمده. نگران حکم سنگین برای حمید نوری هستند و اینکه خارجِ کشور دیگر مکانی برای خوشگذرانی قاتلین و جنایتکاران جمهوری اسلامی نیست.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *