فقر و فساد در حوزه درمان – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی از فساد و طبقاتی بودن بهداشت و وضعیت نابسامان مناطق جنوبی تهران مانند اسلامشهر از نظر بهداشتی و رسیدگی‌های سلامتی‌ خبر میدهد. او در سخنانش از فرسودگی تجهیزات بیمارستانها، کاهش نیروی انسانی، وضعیت وخیم ذخایر دارویی و “فقر درمانی در تهران” خبر می دهد.

این وضعیت اسفناک محدود به تهران نیست و معضلی سراسری است و درد بزرگتر محروم بودن مردم از درمان رایگان است. خودشان دارند از فساد در حوزه بهداشت و درمان و دارو سخن میگویند.

قناعتی همچنین از نارسایی نیروی انسانی در بخش درمان میگوید. قبلا هم وزارت بهداشت از اخراج ۸ هزار پرستار با قراردادهای موقت خبر داد و سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد که در لایحه بودجه اعتبار برای جذب نیروی جدید تخصیص نیافته و استخدام جدید یا تبدیل وضعیت مقدور نیست. بعلاوه حذف ارز ترجیحی دارو از مهرماه و حذف اقلامی از داروها از همان بیمه سطح نازل منجر به افزایش بیشتر هزینه های درمان شده است. لایحه بودجه نیز لایحه چپاول بیشتر مردم است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وخامت معیشتی مردم را بیشتر میکند. حکومتیان خود در نزاع هایشان دارند از وارد شدن شوک تورمی به جامعه هشدار میدهند.

یک خواست فوری پرستاران بالابردن استاندارد درمان و استخدام نیروی لازمست. اعتراضات گسترده است و مطالبه درمان رایگان در سطح جامعه جلوتر آمده است. مردم خشمگین با خواست هایشان مستقیما لایحه بودجه ریاضتی حکومت را به چالش می کشند . خواست مردم جمع شدن کل بساط سرمایه داری مافیایی حاکم است.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *