“نگاه به شرق” یا پناه به شرق؟ – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به خبرها ابراهیم رئیسی امروز چهارشنبه ۲۹ دی سفر خود به روسیه را آغاز می‌کند.

مدتهاست که جمهوری اسلامی برای حل معضلات عمیق اقتصادی و سیاسی خود به حکومتهایی مثل روسیه و چین پناه آورده است. اطرافیان خامنه ای این سیاست را “نگاه به شرق” مینامند.

این سیاست بیش از آن که “نگاه” به شرق باشد افتادن در دامان حکومتهای مافیائی پوتین و شی جی پینگ و تقاضای کمک است. این دو کشور با اقتصاد قدرتمند خود و نفوذ جهانی خویش امید جمهوری اسلامی برای نجات از ورشکستگی سیاسی و اقتصادی و انزوای جهانی هستند. امیدی که بطور واقعی عبث است. هم روسیه و هم چین بیش از آنکه برای جمهوری اسلامی ارزش قائل باشند به اقتصاد و سیاست خود می اندیشند و بخوبی از منابع اقتصادی ایران استفاده میکنند اما رقبای جمهوری اسلامی در سیاست آنها جایگاه مستحکمتری دارند تا حکومت اسلامی.

دولت پوتین حتی در مسائل منطقه ای جمهوری اسلامی با دولتهایی نظیر آذربایجان، ارمنستان، عربستان، اسرائیل و ترکیه مناسبات استراتژیکتری دارد تا حکومت اسلامی. چین نیز حاضر نیست یک هزارم بازار آمریکا را به خاطر جمهوری اسلامی رها کند. به این دلیل و دلایل بسیار دیگر “نگاه به شرق” جز نا امیدی و ورشکستگی حاصلی برای حکومت اسلامی نخواهد داشت. مشکل و معضل اصلی جمهوری اسلامی مردم ایرانند که میخواهند تماما از شر اقتصاد و سیاست ورشکسته و مخرب حکومت اسلامی خلاص شوند و از این نظر هیچ کمکی از دست هیچکس برای نجات این حکومت برنمی آید.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *