اتوبوس خوابى، ننگى دیگر بر پیشانى حکومت – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۱۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر پایه گزارشها خوابیدن در بى آرتى ها در تهران ماهانه حدود ٣۶٠ تا ٧۵٠ هزار تومان هزینه دارد. رادیو فردا

به لیست گور خوابى، پشت بام خوابى، کارتن خوابى، اتوبوس خوابى هم اضافه شد.

خشونت سیستم سرمایه دارى ضربدر وقاحت بى حد وحصر مذهب و جمهورى اسلامى چهره شهر تهران و کلان شهرهاى دیگر را به کراهتى بى نظیر آلوده است.

داشتن خانه و محل آسایش حق مسلم هر انسانى است که حتى انسان غارنشین نیز از آن به تساوى برخوردار بود. دسترسى شهروندانِ هر جامعه به محل اقامتى درخور  و مامنى مناسب، یکى از معیارها و شاخص هاى پُر اهمیت تشخیص گستردگى عدالت اجتماعى در جوامع نوین انسانى به شمار میرود. با همین معیار جمهورى اسلامى قطعا در قعر جدول قرار دارد.

با ورود انسان به سیستم طبقاتى، معضل مسکن به دغدغه خاطر طبقات فرودست تبدیل شد و با شکل گیری جامعه سرمایه دارى، خشونت در پیچیده ترین اشکال در تار و پود زندگى انسانها  رخنه کرد. خارج کردن مسکن از دسترس میلیاردها انسان و سپردن آن به بازار و شرکتهای مالتى- میلیاردی خشونت و تجاوزی است آشکار که روزانه سرمایه داری به زندگی شهروندان تحمیل می کند.

چاره چیست؟ تأمین بى قید و شرط مسکن براى تمامى شهروندان از جانب هر حکومت و هر دولتى که بر سر کار هست. میتوان چنین خواستى را به خواست هر جنبش اجتماعى مبدل کرد. سر و سامان بخشیدن به جنبش بى خانمانها و متشکل شدن آنان اولین قدم در تحمیل این حق به حکومت اسلامیست.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *