موسیقی پاپ و کشفیات خامنه ای – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

«مراقب باشید، جذب جوانان به هر قیمتی نباشد/ “مداحی موسیقیِ پاپ نیست”. تیتر صحبتهای خامنه ای در سوم بهمن ١۴٠٠ در سایت ایلنا.

در حکومت اسلامی مشاغل مفتخوری مذهبی رواج بسیاری یافته است. یکی از «مشاغل» مذهبی مداحی است. مداحان از دار و دسته های بیت رهبری اند. با به قدرت رسیدن ضد انقلاب اسلامی، خمینی موسیقی پاپ را ممنوع کرد. صنعت مداحی را رونق داد و با موسیقی های عاشورایی و ضد زندگی، هزاران جوان را به جبهه های جنگ فرستاد و جان آنها را در میدانهای مین  گرفت. صنعت سوگواری با استخدام بیش از صد هزار مداح، نهادینه و در اختیار بیت رهبری قرار داده  شد.

با کشیدن چادر سیاه بر روی لذت های انسانی، شادی و رقص تکفیر شد، صدها صدای خلاق و خواننده پاپ و رقص و تئاتر و کانونهای هنری و نویسندگان با سرکوب خونین مورد حمله قرار گرفتند. اما مداحی و فرهنگ عزای اسلامی نتوانست تا ابد شادی جوانان را گرو بگیرد. جوانان در اشکال مختلف به شادی و موزیک پاپ و رقص روی آوردند. دنیای ارتباطات، با میدیای اجتماعی، شبکه های تلویزیونی ماهواره ای شادی و موسیقی امروزی را به زندگی جوانان وارد کرده است.

مردم از فرهنگ ماتم و عزا اسلامی منزجرند و خواهان یک زندگی شاد و مدرن و انسانی و بری از خرافات اسلامی هستند». در کنار همه دگرگونی های ریشه ای در فردای سرنگونی جمهوری اسلامی، شاهد رنساس در موسیقی هم خواهیم بود.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *