شبح جنگ در اروپا – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۱۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شبح جنگی تازه بر فراز اروپا در حرکت است. روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا به اعضای خانواده های کارکنان سفارت آمریکا در اوکراین دستور داد که خاک این کشور را فورا ترک کنند و شهروندان آمریکائی نیز باید به هر وسیله ممکن چه خصوصی چه تجاری از اوکراین خارج شوند و از سفر به روسیه و اوکراین خودداری کنند. یکی از مقامات آمریکائی به رسانه ها گفت که جنگ میتواند هر لحظه شروع شود.

اینکه اینها مانورهای نظامی برای مرعوب کردن طرف مقابل است یا نه معلوم نیست. دولت پوتین بیش از صد هزار نیروی نظامی در مرز شرقی اوکراین متمرکز کرده است اما میگوید قصد جنگ ندارد. آمریکا نیز در روزهای اخیر محموله های عظیم نظامی را به اوکراین تحویل داده است. مذاکرات میان وزارت دفاع آمریکا و روسیه چند دور به جریان افتاده و به نتیجه ای نرسیده است.

دولت پوتین میگوید اوکراین و گرجستان نباید به عضویت ناتو در آیند. و ناتو نباید دامنه خود را بیش از این در شرق گسترش دهد. دو طرف بهانه های زیادی برای شروع جنگ دارند و پروپاگاند جنگی برای فریب مردم بسیار فعال است. پوتین آشکارا در پی ماجراجوییهایش میخواهد عظمت روسیه را احیا کند و از این طریق معضلات دیگر دولت خودرا به محاق ببرد. آمریکا نیز میگوید میخواهد از متحدان خود حفاظت نماید. در این میان این مردمند که مثل همیشه قربانی جنگ طلبی حاکمین خواهند شد. سوال اینست که آیا بشریت متمدن این بار خواهد توانست جنگ طلبان را سرجای خود بنشاند؟

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *