فلاکت عمومی و مهاجرت زنان از ایران – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۱۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دویچه وله بر اساس “گزارش رسانه‌های ایران” در یادداشتی نوشته “در دو سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی روند مهاجرت ایرانیان افزایشی بوده است.” در این یادداشت اشاره شده بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران دلیل عمده افزایش مهاجرترا سقوط ارزش ریال در برابر دلار می­داند و ایشان همچنین حدس میزنند “کە زنان جمعیت بالقوه برای مهاجرت هستند”.

زندگی در سایه سیاه جمهوری نکبت اسلامی روز بروز سخت­تر و دردناک­تر می­شود. هیچ آینده­ای برای بخش عظیمی از جمعیت در این شرایط فلاکت­بار وجود ندارد. بیکاری وسیع، نبود امنیت شغلی، دستمزدهای در حد خط مرگ و…از سوی دیگر دیکتاتوری بسیار خشن مذهبی دلخوشی برای کسی باقی نگذاشته است. زنان در زیر سیطره حکومت سیاه مذهبی که هیچ حرمتی برای نصف جمعیت کشور قایل نیست، در رنج مضاعفی بسر می­برند.

در دنیا مهاجرت و جابجایی نیروی کار و انتخاب محل زندگی امر غریبی نیست اما در ایران دلایل عمیق اقتصادی و مهمتر سیاسی – فرهنگی دارد و مردم از جان مایه می گذارند تا در سایه جهنمی جمهوری اسلامی زندگی نکنند.

افزایش مهاجرت در ایران یکی از بروزات خشم و نارضایتی مردم است. اما مهاجرات تنها شکل بروز خشم و نارضایتی نیست. روزی نیست که بخشی از جامعه بر علیه حکومت تجمعی اعتراضی نداشته باشد. جنبش وسیع اعتراضی می­رود که طومار این حکومت سیاه را درهم بپیچد. در فردای سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری یک جامعه آزاد انسانی ماندن و رفتن از ایران و مهاجرت به ایران به امری کاملا آزاد و داوطلبانه تبدیل می شود.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سیاوش آذری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *