افلاس سیاسی اقتصادی جمهوری اسلامی در عراق – عبدل گلپریان

مندرج در ژورنال شماره ۲۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی گفت: “در حالی که بازار عراق ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری است، ما در حال از دست دادن این بازار هستیم، تنها به دلیل که مسئولین نگاه‌شان با بخش خصوصی فرق دارد”. او گفت: “مراودات اقتصادی ایران با عراق طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات انتقال پول به ایران با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

این عضو اتاق بازرگانی و دیگر کاربدستان حکومت به خوبی می دانند که از دست دادن بازار عراق صرفا اقتصادی نیست بلکه کاملا امری سیاسی است. تحریم  اقتصادی جمهوری اسلامی البته مانعی برای مراودات اقتصادی با کشورهای دیگر است و محدود به عراق هم نمی شود. این هم کاملا سیاسی است. همچنین خشم و تنفر عمومی مردم عراق که در اکتبر ۲۰۱۹ تعرض خود علیه حاکمان عراق و موجودیت حکومت اسلامی را به نمایش گذاشت، این را به حکام کنونی عراق تحمیل کرد که باید دست حکومت اسلامی از عراق کوتاه شود. این روند مدتها است آغاز شده و موقعیت سیاسی رژیم اسلامی در بدترین حالت خود قرار گرفته است. درد بی درمان اقتصادی رژیم سیاسی است.

تشخیص مردم عراق در مبارزه برای عدالت و رهایی از دست حکام عراق نیز به روشنی نشان میدهد که برای خلاصی از وضعیت فلاکتبار سیاسی و اقتصادی در عراق همانطور که در شعارهای مردمی انکعاس برجسته یافته است: «زدن سر مار در ایران» است.  جمهوری اسلامی نه جایی در ایران دارد نه در عراق و کل منطقه و دنیا.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *