جدال بر سر دستمزد در دل انقلاب – شهلا داشفر

مندرج در ژورنال شماره ۳۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آخر سال است و موعد تعیین حداقل دستمزدها. نبردی سخت در جریانست و مخمصه ای سخت برای حکومت است. آنهم در شرایط انقلاب، انقلاب زن زندگی آزادی که یک تاکیدش بر داشتن یک زندگی انسانی است.

بنا بر خبر سایت حکومتی ایلنا نشست ۲۱ اسفندِ شورایعالی کار، بدون نتیجه خاتمه یافت. علت اختلاف نظر “گروه‌های کارگری” با کارفرمایی درخصوص هزینه معیشت کارگران ذکر شده است. ظاهرا  شورایعالی کار برای آن رقمی بالای ۱۲ میلیون تعیین کرده  و حضرات “نمایندگان کارگری” با ژست دفاع از کارگر آنرا نپذیرفته و پیشنهاد ۱۸ میلیون را دارند. روشن است که هیچ کدام از این ارقام جدی نیستند و فقط بخشی از جنگ زرگری هر ساله  آنها در شورایعالی کارست. شورایی حکومتی که دو طرف آن نمایندگان کارفرمایان و دولتند و طرف سومش نمایندگان تشکلهای دست ساز حکومتی هستند. کارشان  ایجاد بازار گرمی و فضا سازی برای تعرضی دیگر به معیشت کارگر و کل جامعه با ژست کارگر است.  دست آخر هم بر سر مبلغی به اجماع میرسند و نتیجه اش رانده شدن بیشتر کارگران به دره فقر و تباهی است.

خود این حضرات میدانند که حتی اگر مزد کارگر به هجده میلیون برسد باز حداقل دو برابر زیر خط فقر است. اخیرا یکی از روزنامه های رسمی حکومت از خط فقر سی میلیون تومانی و مرکز آمار وزارت کار از خط فقر ۱۵ میلیونی خبر داده بودند. قمیت دلار نیز از مرز ۶۰ هزار تومان گذشته و قیمت ها نجومی بالا رفته است. این آمارها برای حکومتیان مصرف سیاسی دارند. پشت آنها  نزاع جناحهای حکومتی است و ربطی با واقعیت جامعه و ابعاد فاجعه بار فقر و فلاکت مردم  ندارد. کارگران سالهاست با اعلام رقم مقابل آن ایستاده و با گفتن اینکه ما به این بردگی تن نمی دهیم صدای اعتراضشان را بلند کرده اند. اعتراض کارگران به زندگی زیر خط فقر، حقوقهای نجومی، تبعیضها و نابرابریهاست. جنبشی قدرتمند بر سر مزد و کل بساط بردگی و چپاول حاکم جریان دارد. در دل چنین کشاکشهایی امسال بحث تعیین حداقل دستمزد است و جامعه با شعار فقر، فساد، گرانی، در جنگ با کل بساط بردگی حاکم است.

امروز کارگران با بیانیه هایشان به میدان آمده اند. از جمله شورای سازماندهی کارگران نفت بیانیه داده و بر اتحاد سراسری و اعتراضات و اعتصابات کارگری تاکید کرده است. جدال بر سر دستمزد در دل انقلاب، جدال علیه فقر و گرانی است. جدالی اجتماعی که همه بخش های کارگری را در بر میگیرد.  بر مبارزه برای جامه عمل بخشیدن به همان مطالبات حداقلی است که در منشور بیست تشکل آمده است. تجمعات و اعتصابات سراسری یک حلقه مهم در جلو بردن این نبرد است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *