اتحاد انقلابى و انقلاب متحدانه – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز بیست و پنجم اسفند همزمان با آخرین پنج‌شنبه سال مزار معترضان جانباخته در ده‌ها شهر و روستای سراسر ایران ماه شاهد حضور گسترده خانواده‌ها و مردم برای یادبود و ادای احترام به آنها بود. مردم با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای انتظامی، ضمن گلباران مزار معترضان کشته شده، اقدام به سرودخوانی و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی کردند

اولین مشاهدهُ هر فرد بى غرضى این است که رژیم اسلامى در گرداب انقلاب دست و پا میزند و به هر حربه اى چنگ میزند تا براى بقاى خود زمان بخرد. اما مهمتر از هر چیزى و به عنوان دومین مشاهده، شاهد ریشه دار بودن انقلاب “زن زندگى آزادی” و استمرار حرکات سراسرى و متحدانه مردم در مقابل جانیان اسلامى هستیم. حضور گسترده مردم بر سر مزارها و آرامستانهاى انقلابیون جان باخته گستردگى آنها در یک هفته گذشته حاکى از آن است که انقلاب در عمق جامعه ریشه دوانده است و مکانیزم تمامى تحولات سال آینده از طریق رشد و ابتکارات مبارزاتى مردم در صحن خیابان و کار و زندگى آنان شکل خواهد گرفت.

به نظر میرسد که مردم در روند اعتلای انقلاب به دو فاکتور اتحاد و سراسرى شدن هر چه بیشتر ابتکارات اعتراضى خود بیشتر اتکا خواهند داشت و اینها در اساس به فرسایش هر چه بیشتر دستگاه سرکوب خواهد انجامید از طرف دیگر، خشم و شجاعت ستودنى و ممتد جامعه در ۶ ماه گذشته انقلاب در مقابل رژیم از سویى و همیارى و همدلى اکثریت جامعه با امر انقلاب از سوى دیگر نشان داده است، رفتار هاى اجتماعى مردم در ابعاد جمعى در حال تغییرات ژرفى است که فقط در دورانهاى انقلابى قابل رویت و حصول است.

انقلاب نه فقط به یک گفتمان بلکه به یک فرهنگ عمومى و در عین حال خاص دوران خود تبدیل شده است. از این منظر، چرخش به چپ و خواسته هاى انقلابى در سال آینده براى تمامى جامعه قابل رویت تر خواهد بود. این نه یک آرزو بلکه نتیجه طبیعى سیرِ تکوینِ انقلاب زن زندگى آزادى است. باید جسورانه تر و گسترده تر به خواستها و مطالبات رفاهى و سیاسى پرداخت چرا که ادامه انقلاب در گرو همگانى شدن هرچه بیشتر این خواسته هاست.

“منشور حداقل ۲۰ تشکل” و “منشور مطالبات پیشرو زنان” دو پلاتفرم برجسته براى تداوم انقلاب در سال آینده خواهد بود. این دو منشور و شاید منشورها مطالباتى- انقلابى بیشتر در آینده به یک محور اصلى جدال بین انقلاب و ضد انقلاب تبدیل خواهد شد. در این میان تحزب سیاسى هر چه گسترده تر روند قابل پیش بینى در سال آینده است. حزب کمونیست کارگرى چهره خوشنام و رزمنده این تحزب است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *