بیحجابی حکومت را مستاصل کرده است – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۳۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به چند خبر زیر توجه کنید:

  • معاون گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی: از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران، ۱۷ واحد گردشگری به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شده‌اند. ۲۵۸ مرکز گردشگری نیز تذکر دریافت کرده‌اند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران هم گفته است: «عدم رعایت حجاب اجباری صرفا در این مکان‌ها رخ نمی‌دهد. در فرودگاه‌ها و متروها نیز مسافران بدون حجاب اجباری تردد می‌کنند. پس چرا فرودگاه و مترو را تعطیل نمی‌کنند!»
  • مدیران ۴۶ حوزه علمیه در نامه‌ به رئیسی: «بیش از پیش برهنگی سرعت یافته و هر چه صبر میکنیم انفعال و عدم اتخاذ تصمیم در فضای کشور موج میزند. به هر میزان کوتاه آمده‌ایم، دشمن جلوتر خواهد آمد». در این نامه به بی‌عملی ۳۰ نهاد حکومتیِ مسئول در حوزه حجاب اجباری و انحلال گشت ارشاد هم انتقاد شده است.
  • طرح “آمر معروف محله خود باشیم” قرار است در قم و توسط بسیج شروع به کار کند.
  • تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مساجد در دستور قرار گرفته است. این طرح بدنبال شکست سایر طرح‌‌های امر به معروف قرار است اجرا شود.
  • هشدارهای حکومت به مالکان اماکن تجاری و تفریحی در آستانه نوروز در مورد ارائه خدمات به افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند رو به افزایش گذاشته است.

اینها گوشه بسیار کوچکی از مشغله‌ها و ترس و وحشت ارگانها و مقامات مختلف حکومت و دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های متعدد حول گسترش بیحجابی بوده است که بدلیل شکست صدها طرح در سالهای گذشته هر روز بیشتر گریبان حکومت را گرفته است. اینجا از این میگذریم که ترس و وحشت حکومت از انزوای جهانی و شکست‌‌‌های منطقه‌ای و وضعیت درهم شکسته اقتصادی که جامعه را در آستانه طوفانی عظیم قرار داده است از اینهم بیشتر است.

این شکستی در مقابل مهمترین هویت سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیک حکومت است. این شیشه عمر حکومت است که اینچنین در حال شکستن است. جمهوری اسلامی با تحمیل حجاب به زنان به خود هویت اسلامی داد و با رفتن حجاب هویتش هرروز بیشتر بر باد میرود. حکومت در جنگ بی‌امان ۴۴ ساله با زنان آشکارا شکست خورده است. انقلاب زنانه محصول این شکست‌ها و منشاء شکست‌های سیاسی عمیقتر و مخمصه عمیقی برای حکومت است. مخمصه‌ای که با هیچ قیمتی و با هیچ سیاست و سرکوبی گریبان حکومت را رها نخواهد کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *