طالبان، جمهوری اسلامی و یک هشدار – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز شنبه ۶ اردیبهشت، ۲۷ ماه مه، در مرز افغانستان و ایران میان نیروهای طالبان و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در ولسوالی کنگ نیمروز و زابل درگیری رخ داد و از دو طرف چند کشته بر جای گذاشت. دلیل اعلام شده اختلافات “تامین حقابه هیرمند” است.

واقعیت این است که نه جمهوری اسلامی قصد ورود به جنگ با طالبان را دارد و نه طالبان خواهان آغاز یک جنگ است. همانطور که از سابقه این تنش بر می آید، اختلاف بر سر حق آبه است.

آنچه که در این میان می تواند هشدار دهنده باشد، عروج یک دشمنی کور ضد مهاجرین افغانستانی در ایران است و از هم اکنون موجی از دشمنی ناسیونالیستی علیه افغانستانی های مقیم ایران به راه افتاده است. طرفداران جمهوری اسلامی و ناسیونالیست های شاه اللهی تبلیغات زهرآگینی بر سر زبانها می اندازند که انگار مهاجرین افغانستانی مقیم ایران سربازان و وفاداران به طالبان هستند و در صورت “بروز جنگ” بعنوان نیروی طالبان در ایران از آنها استفاده خواهد شد این یک وقاحت آشکار، تبلیغاتی فاشیستی علیه بخشی از مردم و عملا در خدمت جمهوری اسلامی است. این انسانهای زحمتکش در ابعاد میلیونی از دست طالبان و حکومت فاسد قبلی حاکم بر افغانستان جان خود را برداشته و فرار کرده اند تا لقمه نانی در آن سوی مرزها، در ایران یا پاکستان، برای ادامه حیات بدست بیاورند. نباید در این بلبشوی ایجاد شده اجازه تعرض به این زحمتکشان مقیم ایران را داد.

انتظار ما این است که در دل این شرایط انقلابی میلیونها افغانستانی مقیم ایران بعنوان یک نیروی بزرگ اجتماعی در کنار همه مردم ایران قرار بگیرند تا جبهه انقلاب ما علیه جمهوری اسلامی قوی تر شود. افغانستانیهای مقیم ایران دوست طالبان و فاسدین قبلی حاکم بر افغانستان نیستند. آنها با کار طاقت فرسای خود در ایران دارند میلیونها میلیون دلار بر سود سرمایه داران می افزایند و خود از کمترین نیازهای زندگی محروم اند. اینجا وظیفه انقلابی و انسانی تک تک ما مردم ایران است که همبستگی مان را با این نیروی بزرگ اجتماعی تقویت کنیم تا جبهه سرنگونی جمهوری اسلامی بیش از این تقویت شود.

بی شک با پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی در ایران، مردم افغانستان نیز از دست طالبان و مرتجعین اسلامی و غیر اسلامی در آن کشور نجات پیدا خواهند کرد و منطقه نفسی به آسودگی خواهد کشید. با همبستگی انسانی مانع از رشد ویروس ضد افغانستانی ها در ایران شویم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *