انقلاب ایران و انحلال ارتش سرکوبگر – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رضا پهلوی در واکنش به درگیری نظامی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی و طالبان نوشت: “یونیفورم نظامی را به نماد سرکوب و کشتار مردم ایران تبدیل کردند تا امروز ناتوان از پاسخ در خور به تروریست‌هایی باشند که به خاک کشورمان تعرض کرده و جان سربازان میهن را گرفته‌اند.”

در همین مورد حبیب‌الله دهمرده، نماینده رژیم از زابل، با اشاره به کشته‌شدن مرزبانان جمهوری اسلامی به دست طالبان گفت: “بیش از این نباید عظمت و عزت ما در مقابل طالبان خدشه‌دار شود و وادادگی در برابر آنان پذیرفتنی نیست.”

یک واقعه و یک نظر مشترک از دو “سیاستمدار”. یکى در اپوزیسیون و دیگرى در حاکمیت، وجه اشتراک ذاتى ناسیونالیسم سلطنتى شیعى و ناسیونالیسم اسلامى شیعى را به نمایش میگذارد.

این همدردی و منافع مشترک سابقه طولانی تری دارد. داریوش همایون، آخرین وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی دولت حکومت پهلوی، و مهمترین نظریه پرداز جریان سلطنت طلب وقتی بحث خطر جنگ با ایران مطرح شد به صراحت اعلام کرد که در صورت بروز جنگ در کنار جمهوری اسلامی قرار می گیریم.

واقعه بعدی مرگ قاسم سلیمانی است. با کشته شدن قاسم سلیمانی، اردشیر زاهدی، آخرین نماینده رژیم پهلوی در سازمان ملل از این جنایتکار بزرگ بنام سردار بزرگ ایران، و کسی که باعث عزت و بزرگی نام ایران در منطقه شده است یاد می کند و رضا پهلوی در حالی که شعار علیه سلیمانی سراسر کشور را فراگرفت، سکوت کرد، سکوتی معنی دار.

براى ما آزادیخواهان، براى ما که انقلاب زن زندگى آزادى شاهراه ورود نیروهاى مردمى، تجددخواه و ضد ارتجاع را گشوده است، براى ما که طرفداران منشور ٢٠ جریان کارگرى و منشور زنان پیشرو هستیم، براى ما که اداره شورایى و به زیر کشیدن هر حکومت مافوق مردم شرط اولیه دخالت مردم در بهبود زندگیشان به حساب میاید و براى ما که خواهان انحلال هرگونه نیروى سرکوبگر اعم از ارتش و سپاه اولین مطالبه براى تضمین اداره آزادانه جامعه محسوب میشود، افاضات بیت رهبری و دیگر سران حکومت اسلامی و شکوه و شکایت “بیت پهلوى” در سوگ از دست رفتن قدرقدرتى ارتش و نیروهاى مسلح به یک اندازه مشمئز کننده و تهوع آور است.

جنگ طلبى رژیم اسلامى و سوگوارى رضا پهلوى در غم از دست رفتن اقتدار ارتش اسلامى و نیروهاى مسلح ایران، جواب خود را با پیروزى انقلاب ایران به نفع نیروهاى مدرنیست، پیشرو و آزادیخواه خواهد گرفت. در انقلاب ایران هیچ جایی براى عظمت طلبى ستمگرانه وجود ندارد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *