“افشاگری” رئیس زندانهای اوین و گوهردشت! محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“افشاگری” حسین مرتضوی‌زنجانی، رئیس سابق زندانهای اوین و گوهر دشت در دوره قتل عام زندانیان در سالهای ۶۴ تا ۶۷، دریک برنامه کلاب هاوس هیچ چیزی تازه ای نداشت.

برای مثال او گفت که ابراهیم رئیسی در زمانی که معاون دادستان تهران بوده، به او گفته است: “ما امروز رفتیم و حکمی را از امام برای اعدام زندانیان گرفتیم.”؛ خودش از اتاق خود می‌دیده که جنازه زندانیان اعدام‌شده را به کامیون‌ها انداخته و از زندان خارج میکرده اند؛ زندانیان زن باکره قبل از اعدام به ازدواج اجباری با زندانبانان در می آمدند چون معتقد بودند که آنان نباید بی گناه به بهشت بروند.

به یُمن مقاومت و مبارزه مادران دادخواه و کلا جنبش دادخواهی و دهها خاطرات زندان که توسط بازماندگان این دوره هولناک منتشر شده است، رئیسی به “آیت الله قتل عام” ملقب شده است و مردم سالهاست که با جزئیات میدانند که در آن دوران دهشتناک، جانیان اسلامی چه بلایی سر عزیزان در بندشان آورده اند.

با این حساب افشاگری رئیس دو قلتگاه اصلی حکومت در آن سالها اصلا چه انگیزه ی دارد و چه اهمیتی دارد؟

انگیزه چنین افشاگری اطلاعات قبلا افشا شده را میتوان براحتی از لابلای صحبتهای خود او دریافت:

برای مثال این ادعاها که در جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت مرگ  گفته است اعدام زندانیان را قبول ندارد؛ در اجری احکام اعدام دخیل نبوده اما “غلط کرده” که ترک نکرده است و به دلیل سکوت در برابر اعدام زندانیان احساس گناه می‌کند و “اگر با آب زمزم هم غسل داده شود، پاک نمی‌شود”؛ و بالاخره اینکه امروز نه جمهوریت و نه اسلامیت نظام کنونی را قبول ندارد!

همینها به اندازه کافی نشان میدهد که در اثر انقلاب زن زندگی آزادی، تعداد بیشتری از دست اندرکاران ۴۴ سال جنایت متوجه میشوند در لبه پرتگاه هستند. متوجه میشوند که کشتی خونین جمهوری اسلامی راه نجاتی از دریای طوفانی انقلاب مردم ندارد و دنبال راهی برای ترک کشتی هستند. میخواهند به انحاء مختلف پیش از سرنگونی حکومت، وزنشان در جنایت سازمانیافته حکومتی را کم کنند.

با این وجود اما اهمیت این افشاگری اطلاعات قبلا منتشر شده چیست؟

اهمیتش در این است که فردا در دادگاههای بین المللی، هم شهادت بازماندگان کشتار زندانیان سیاسی را خواهیم داشت همچنانکه در دادگاه حمید نوری اتفاق افتاد و هم  اعتراف مستقُیم دست اندر کاران مستقیم جنایات آن دوره مثل همین رئیس وقت دو مرکز اصلی این کشتارها را. به این ترتیب کار محاکمه تاریخی سازماندهندگان آن جنایت تاریخی و اجرای عدالت آسانتر خواهد شد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *