بنزین سه نرخه و کم خطر! – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مشکل بنزین برای جمهوری اسلامی یک کابوس است و حل شدنی نیست. خبرها و گزارشات مختلف حکایت از این دارند که طرح افزایش بهای بنزین را مجددا آماده کرده اند. اما همزمان برخی مقامات حکومتی افزایش نرخ بنزین را تکذیب کرده اند. با وجود این گفته میشود که طرح جدید توزیع و هزینه بندی بنزین در ارومیه و کیش با کارت های سوخت به اجرا گذاشته شده است. این بار بحث بر سر بنزین سه نرخی است. که هنوز دقیقا روشن نیست به چه معناست اما ظاهرا نرخ اول آن که قیمت سهمیه سوخت برای شهروندان است، در “حدود” فعلی نگه داشته خواهد شد.

اما قبل از اجرایی شدن این طرح افزایش جدید، تمام دستگاههای حکومتی به حالت آماده باش در آمده اند. با طرح سه نرخی قرار است به مردم اطمینان داده شود که مثل سال ۹۸ افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین شامل همه مردم نخواهد شد. کارت سوخت شخصی به هرکسی داده میشود که هرماه ۲۱۰ لیتر شارژ میشود و ۶۰ لیتر آن با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، و بقیه با نرخ بازار یعنی ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. به گفته یکی از مقامات دولتی قرار است بهای سوم بنزین بین ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس قیمت‌گذاری شود.

واقعا اداره اقتصاد درحکومت اسلامی کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. بیچاره مقامات حتی بسادگی نمیتوانند قیمت بنزین را به مقدار “ناچیز” ۱۰۰ درصد یا ۲۰۰ در صد افزایش دهند. چون خیزش ۹۸ را جلوی چشمشان دارند که در ۳۰ استان و صد شهر تظاهرات شد. این مقامات باید هر روز بندبازی کنند و ابتکارات تازه ای پیدا کنند که امروز را با هر بدبختی شده به فردا برسانند. چرا که اقتصاد در حال فروپاشی و بن بست کامل است و در آمدها به جیب یک مشت مافیای حکومتی سرازیر میشود که حاضر نیستند یک ذره از دزدیها و اختلاسهای کلانشان به نفع مردم یا حتی به نفع حکومتشان کوتاه بیایند، از هزینه پاسداران و بسیج و نیروی انتظامی و زندانها و دادگاهها هم که نمیشود زد، از آن طرف مردم هم اصلا قانع و ساکت نیستند و مدام دارند اعتراض و تظاهرات میکنند.  تنها راهی که میماند گورشان را گم کنند و راهشان را بکشند و بروند و هم خودشان و هم مردم را راحت کنند. هیچ راه حل دیگری در چشم انداز نیست. این را هم مقامات حکومتی میدانند و هم مردم مصممند با قدرت انقلابشان عملی کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *