با هشت تشکل کارگری از ایران همراه شویم – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هشت تشکل کارگری از ایران در نامه ای سرگشاده خطاب به نمایندگان کارگری حاضر در صد و یازدهمین اجلاس سالانه سازمان جهانی کار خواستار اخراج جمهوری اسلامی از این سازمان شده اند. در مقدمه نامه با تلاش برای جلب توجه همگان به سرکوبگریهای حکومت چنین آمده است: قتل مهسا امینی در شهریور ماه سال گذشته آتشی بر خشم مردم از اینهمه بی تامینی و زندگی فلاکتبار زد و جنبش زن زندگی آزادی بر آمدی از این اوضاع و علیه کل بساط فقر و فلاکت و استثمار حداکثری حاکم است. اما پاسخ اعتراضات برحق ما کارگران، معلمان، بازنشستگان و فعالین دفاع از حقوق کودک و همه ما مردم چیزی جز سرکوب گسترده نبود. از جمله در طول این جنبش عظیم مردمی چندین هزار نفر دستگیر و زندانی شده اند که در میان آنان کودکان و دانش آموزان هم دیده میشوند. همچنین بر اساس آمارها دستکم ۵۰۰ نفر به قتل رسیده اند.

درادامه این نامه به تشدید سرکوبها علیه فعالین کارگری و معلمان زندانی اشاره شده است. نامه همچنین بر سرکوب شدید زنان تحت حاکمیت آپارتاید جنسی و  بر دفاع از حقوق زن بعنوان محور انقلاب زن زندگی آزادی اشاره دارد.

در ادامه نامه نسبت به مماشات این سازمان با جمهوری اسلامی اعتراض شده است، و از “آی ال او” می خواهد سرکوبها و نقض فزاینده حقوق کارگران و همه مردم معترض در ایران را محکوم کند. در رابطه با هیات شرکت کننده جمهوری اسلامی مینویسند: این هیاتها، ما کارگران و مردم ایران را نمایندگی نمیکنند و نمایندگان “اتحادیه‌های کارگری” شرکت کننده از ایران، نمایندگان تشکلهای دولت هستند. در خاتمه کارگران بر دو خواست فوری خود برای بحث و تصویب در کنفرانس تاکید نموده اند:

الف) رفع فوری و بی‌قید و شرط تمامی اتهامات منتسب شده به تمامی فعالین صنفی محبوس در ایران و آزادی تمامی کارگران، معلمان و فعالین اجتماعی زندانی و دستگیر شدگان جنبش زن زندگی آزادی و همه زندانیان سیاسی و لغو فوری اعدامها.

ب) اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار و عدم اجازه به هیات این حکومت برای شرکت در اجلاس.

امضا کنندگان نامه عبارتند از: شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، شورای سازماندهی کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث)، کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، شورای بازنشستگان ایران، صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه، سندیکای نقاشان استان البرز، و مدافعان لغو کار کودکان. این نامه صدای اعتراض همه کارگران و همه مردم است و باید این صدا هر چه رساتر شنیده شود.

 

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *