“مکتب سلیمانی”، منطق انقلاب – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فرمانده اسبق سپاه و مشاور نظامی خامنه ای از افزوده شدن واحد درسی جدیدی به نام “مکتب سلیمانی” به دروس کنونی دانشگاهی ایران از مهرماه خبر داده است.

حکومت اسلامی مدام با تصمیمات و اظهارنظرات سرانش نمایشی به سبک کمدی سیاه راه می‌اندازد. تصمیماتی که هر ناظری را به احساسی آمیخته با  تمسخر و خشم وامی‌دارد. بلایی که جمهوری اسلامی بر سر کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها آورده است و تلاش‌هایی که برای ایدئولوژیک کردن دروس دانشگاهی به کار بسته است قدمتی به عمر این حکومت دارد. اما اضافه کردن چنین واحد آموزشی آن‌هم در شرایط کنونی جامعه و جنبش دانشجویی امری تصادفی و صرفا کمدی – تراژیک نیست.

بارها از زبان سران حکومت شنیده‌ایم که فضای دانشگاه‌های ایران چپ و کمونیستی است. جنبش دانشجویی نیز بارها ثابت کرده که خواست‌های رادیکال و آزادی‌خواهانه‌ دارد و دوشادوش سایر جنبش‌های اجتماعی مبارزه خود را ادامه داده است. این جنبش به علت ماهیت چپ و رادیکال خود معمولاً پرچم‌دار و جلودار جنبش‌های اعتراضی دیگر در جامعه است و حکومت اسلامی از این حقیقت غافل نیست. موج دست‌گیری‌ها و اخراج و سرکوب و ارعاب و شکنجه همیشه ابزار اصلی حکومت برای مقابله با جنبش دانشجویی بوده است.

اما در شرایط کنونی که جامعه درگیر یک انقلاب عظیم است، رژیم نیز در ادامه سیاست‌های پیشین خود و دقیقاً از سر استیصال و درماندگی دست به انجام چنین مانورهایی می‌زند تا به خیال خود فضای دانشگاه را تغییر دهد و درعین‌حال به دانشجویان مبارز دهن‌کجی کند. روشن است که این دست تبلیغات کهنه و نخ‌نما تنها باعث نفرت بیشتر دانشجویان نسبت به این دروس!‌ میشود و چیزی جز ناتوانی حکومت را نشان نمیدهد.

جنبش دانشجویی با سابقه مبارزاتی خود و با اتکا به منطق انقلاب جاری این قدرت را دارد که “مکتب سلیمانی” را بر فرق حکومت بکوبد و با ایجاد اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر میان دانشجویان مبارز و سایر بخش‌های جنبش سرنگونی پرچم انسانیت، آزادیخواهی و برابری طلبی را برافراشته تر کند. “همه با همی” که از آن سخن می‌گوییم شامل همین نیروها است. نیروهایی که هیچ نفعی در حفظ و تداوم وضع موجود ندارند و خواهان آزادی و برابری و رفاه برای همگان هستند. جامعه ایران عمیقا به دانشجویان بعنوان بخش پیشرو جنبش سرنگونی اعتماد دارد و برای مبارزات آن‌ها و ایده‌هایشان احترام زیادی قائل است. دانشجویان انقلابی و چپ در دانشگاهها در کنار سایر مردم ایران با ریشه کن کردن علف هرز جمهوری اسلامی “درخت سبز زندگی” را آبیاری می کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *