پایمال کنندگان حقوق جهانشمول بشر – پتی دبونیتاس – ترجمه از انگلیسی

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس جمهور اوگاندا لایحه ای را بعنوان قانون امضا کرده که همجنسگرائی و “استخدام، تشویق و حمایت مالی” از “فعالیت های” هم‌جنسیتی را بشدت مجازات می کند.

سیاستمداران اوگاندائی با پیوستن به برادرانشان در کلوپ بین المللی متنفرین بنیادگرا، به “اخلاقیات غربی” می تازند و بر آنند که از “تقدس خانواده” و “ارزش های” اوگاندائی حفاظت کنند. و ما می دانیم این یعنی چه. این یعنی اینکه دولت اوگاندا سریعا می بایست استراتژی ای دست و پا بکند که ناکارآمدی های خود را بشکلی بپوشاند.

پس بلاگردانی باید پیدا می شد. هر کسی در هر کشوری با اینکه چگونه حکومت با تکیه بر “اقدامات اضطراری” دنبال قربانی می گردد آشناست. رای کافی و حمایت مردم را نداری، پس رسوائی هائی را علنی کن! هر دولتی از هر تاکتیکی برای منحرف کردن اذهان از ناکارآمدی ها و بحران های خود استفاده می کند.

جو بایدن لایحه جدید را “نقض تراژیک حقوق بشر جهانشمول” خواند. این درست است. ولی من از خود می پرسم، مبانی این حقوق بشر جهانشمول چیست که در اکثر کشورها بخشی از این حقوق “نقض ناپذیر” مدام نقض می شوند؟ وضعیتی که بنظر می رسد جامعه جهانی دیگر علاقه ای به حمایت از حقوق بشر ندارد. حقوق ما صرفا مهره های چانه زنی است که در جریان مذاکرات بی انتها بروی میز پرتاب می شوند. و هیچ دولتی در جهان به آنها بعنوان حقوقی “نقض ناپذیر” احترام نمی گذارد.

بی میلی جامعه جهانی به اینکه در عمل شان صریح و قاطع باشند نفس ایده جهانشمول بودن حقوق بشر را بی معنی می کند.

دولت های جهان در برخورد به نقض حقوق بشر “درجه صدای” معینی دارند که بستگی به دولت ناقض و روابطشان با آن دولت دارد. درجه صدا بین صفر و یک است اگر ملاحظات استراتژیک، اقتصادی و ملی- ‌امنیتی در میان باشد، یا بشود پیدا کرد. این میزانِ صدا گاهی تا مرز “عصبانی” پنج بالا می رود، ولی صرفا اگر در آن لحظه معین نفعی در آن ببینند.

ما نمی توانیم اجازه بدهیم همجنسگرائی‌ستیزی یا هر قانون و سیاست ضد انسانی دیگر بقوت خود باقی بماند. این دیگر بستگی به ما مردم دارد، چرا که آنچه این حقوق را جهانشمول می کند اصرار مشترک ما بر آنهاست. آزادی ما، حقوق ما، در دست خودمان است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *