نشریه ژورنال

پول وطن ندارد – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در سایه تهاجم روسیه به اوکراین پارلمان اروپا تصمیم می گیرد فورا صدور ویزا و گذرنامه «طلائی» برای ثروتمندان روسیه در ازای سرمایه گذاری در خاک اروپا را متوقف کند. صنعت پاسپورت طلایی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ میلیارد یورو وارد کشورهای اتحادیه اروپا کرده است.

براستی پول، خاک و مرز پُرگهر ندارد! مرز نمی شناسند. اما سرود ملی با گلوی باد کرده  و پُر طنین خوانده می شود. سوار بر جت‌های قاره‌پیما و کشتی‌های از جنس طلا، «ملت» را با لالایی خاکِ پُر گهر، خون پاک و نژاد برتر خواب می کنند. میلیاردر روسی، آقازاده یا شاهزاده ایرانی و سوپر پولدار چینی، فرقی نمی‌کند که از کدام مرز و بوم باشند. پول وطن ندارد.

تایوان مام میهن چین  و اوکراین سرزمین پدری روسیه می شود تا صاحبان وطن صبحانه را در لندن و شام را در نیویورک تناول کنند.

اما به اسم وطن، سهم بازنشسته و معلم و کارگر از زندگی فقری میشود که بین آنها به تساوی تقسیم میگردد. و این چنین است که وطن سهم سرباز میشود تا بجنگد، بکُشد یا کشته شود.

وقت آن است تا جای فریب پرچم و خاک پاک و تمامیت ارضی، انسانیت حاکم بر زندگی ما باشد. وقت آن است که برابری و رفاه پرچم و چراغ راه ما باشد. آنگاه برتری نژادی، برتری جنسیتی و فاصله طبقاتی نخواهیم داشت. نه جنگی نه کشتاری، نه آوارگی، و نه زندانی. یک کره ارض و یک نژاد. و آن هم نژاد انسان.

 

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *