زنان، دشمنان آشتی‌ناپذیر طالبان – سروناز سینایی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

شماری از دختران در کابل با شعار “باز کردن مدارس” در اعتراض به تصمیم اخیر حکومت طالبان برای تعطیلی مدارس متوسطه دخترانه تظاهرات کردند. زنان معترض شعار “مکاتب را باز کنید” و”عدالت، عدالت” سر می‌دادند.

همانطوری که طالبان همواره زنان را دشمن اصلی دانسته و آنان را آماج توحش خود قرار داده‌ است، زنان نیز بخصوص در دوره اخیر با تمام توان به مقابله با این جماعت وحشی پرداخته‌اند. در این دوره، حکومت طالبان بسیار سعی داشته تا از خود چهره‌ای متفاوت و ملایمتر به جهانیان نشان دهد. اما مسئله ای که با تمام تلاشش برای ارائه چهره‌ای جدید، نمی‌تواند خویشتنداری خود را در مقابل آن حفظ کند، مسئله زنان است.

مسئله زنان برای طالبان درست همانند جمهوری اسلامی، امری حیثیتی و ماهیتی است. طالبانی که دست از سرکوب متداوم و سیستماتیک زنان بردارد، دیگر طالبان نخواهد بود. به همین دلیل است که بلافاصله پس از روی کار آمدن، شمشیر را از رو بست و مقابل زنان و خواست‌هایشان ایستاد؛ زنانی که در دوران قبل از حاکمیت فعلی طالب‌ها، تغییرات و تجربیات فراوانی را از سر گذراندند؛ زنانی که طی این سال‌ها در جامعه فعال شده‌اند، استقلال مالی کسب کرده و به خودباوری به مراتب بیشتر از پیش رسیده‌اند.

طالبان این‌بار برای به شکست کشاندن جنبش و حرکت زنان کار بسیار سخت تری را پیش رو دارد. توقعات مردم را شاید بتوان پایین نگاه داشت اما وقتی سطح آن بالا رفت نمی‌توان آن را مجدداً پایین آورد. بنا به این حقیقت، آینده از آن زنان افغانستان است.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *