شجاعت زنان سینماگر تحسین برانگیز است – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۷۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ده ها تن از زنان دست اندر کار سینمای ایران، با انتشار بیانیه ای به رواج خشونت و آزار جنسی در محیط کار خود اعتراض کردند و خواستار مجازات متخلفان شدند.

هر روز زوایای تحسین برانگیزی از شهامت و شجاعت زنان در ایران به نمایش در میآید. زنانی که به مردسالاری، قوانین و فرهنگ تحقیر آمیز و ضد زن و اسلامی حکومت در ایران اعتراض دارند و بیانش میکنند. زنانی که در مقابل بیحقوقی تحت یک حاکمیت مردسالار و ضد زن، علیرغم همه تاوانی که میپردازند، راه مبارزه را انتخاب کرده و کوتاه نمی آیند.

حرکت سمیه میرشمسی، دستیار کارگردان و زن شجاعی که دست به افشای فضای مردانه، ضد زن و توأم با آزارهای جنسی در سینما زده، قابل تقدیر است و چقدر خوش آیند است که شهامت او توسط ده ها تن از همکاران زنش در سینما مورد حمایت قرار میگیرد.

عجیب نیست که حرکت سینماگران از طرف روزنامه نگاران حکومتی مورد حمله قرار بگیرد، خانۀ سینما سکوت کند، و مدیرعامل موسسۀ همشهری  زنان معترض را “طوطیان” مقلد کارزار”من هم” که بازیگران زن هالیوود راه انداختند، خطاب کند. از دید این حضرات، زنان جایشان درآشپزخانه و کارشان تولیدِ مثل و دادن خدمات جنسی به مردان است.

اما چهل وسه سال است که زنان مشت به آسمان میکوبند. در زمینه های گوناگون، حکومت نرینه سالار و متعفن را عقب میرانند. امروز دهها زن سینماگر به آزار جنسی در سینما اعتراض دارند. پرچم این اعتراض، فردا باید در دست همۀ معترضین به بیحقوقی در کل جامعه باشد.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *