نظام به لبه پرتگاه نزدیک‌تر میشود – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۱۲۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد مخبر معاون رئیسی: “در جریان ساختن متروپل فساد گسترده‌ای بین سازنده، پیمانکار، مالک و دستگاه‌هایی که مجوز صادر کردند وجود دارد که باید به سرعت! رسیدگی شود”. او گفت: “چندین ساختمان از عبدالباقی در آبادان و خرمشهر وجود دارد که محل خطرند و باید بررسی شوند.”

شهردار فعلی و دو شهردار قبلی را به اتهام همدستی با عبدالباقی دستگیر کرده‌ و تمرکز را روی عبدالباقی و چند مقام محلی گذاشته‌اند تا دانه درشت‌ها را از زیر ضرب بیرون ببرند.

اما مردم شعار مرگ بر رییسی و خامنه‌ای میدهند. عاملین اصلی را میشناسند. تظاهرات از آبادان شروع شد، به ماهشهر، اهواز، شاهین‌شهر و باغملک و بوشهر کشیده شد و در حال گسترش به شهرهای دیگر است. فاجعه متروپل خشم مردم را در سراسر کشور دامن زده است. حکومت تلاش میکند با ایجاد فضای امنیتی مانع گسترش موج اعتراض شود.

در هیچ کشوری ریختن یک ساختمان روی سر مردم به رویارویی مردم با حکومت منجر نمیشود اما در ایران تصادف دو قطار تا زیرآوار ماندن مردم، تلفات سیل یا زلزله و هر اتفاق مشابهی بلافاصله به صحنه تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی منجر میشود. این فضای جامعه‌ای است که پایینی‌ها نه تنها به هیچ چیز و هیچ مقام و ارگانی اعتماد ندارند بلکه بشدت از همه آنها متنفرند و بالایی‌ها هیچ راهی برای ادامه بقاء ندارند و هر اتفاق و هر تصمیم حکومت به ضد خود تبدیل میشود. این جوهر اوضاع سیاسی در ایران است. خبرگزاری حکومتی مهر بدرست انگشت بر این فضا گذاشت: “نظام هر روز به لبه پرتگاه نزدیکتر میشود.”

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *