بهای دلار به ۳۲ هزار تومان نزدیک می شود – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۱۲۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در ادامه روند افزایش قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران، نرخ فروش دلار در روز پنج‌شنبه، ۱۲ خرداد، به ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

در ایران درآمد مردم به ریال است اما همه فعل و انفعالات اقتصادی به دلار صورت می گیرد. یعنی هر روز که از خواب بیدار می شویم، ارزش ریال کمتر و قیمت مایحتاج عمومی افزایش می یابد.

آیا دلیل صعود دلار و سقوط ریال، آنطور که از عموما تحلیل گران می شنویم، توقف مذاکرات برجام و کاهش امیدها به رفع تحریم‌های آمریکا است؟

این تحلیل در بهترین حالت خراشی است بر سطح یک فاجعه وسیع تر و همه جانبه تر که کل زندگی سیاسی و اقتصادی جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است. معضل و دلیل این فاجعه مربوط به بنیان جمهوری اسلامی است. این رژیم با زندگی مردم خوانایی ندارد. اقتصادش بر اساس دزد سالاری اسلامی می چرخد و سیاستش تماما در همه ستوه در تضاد با زندگی طبیعی، معمولی و عادی جامعه است.

این حکومت نمی تواند با سیاست ریاضت کشی اقتصادی از یک سو و دریافت کمک خارجی و استقراض از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از سوی دیگر بحران اقتصادی را برای کوتاه مدت تخفیف دهد. نه سرمایه داری جهانی این رژیم را به رسمیت می شناسد نه مردم ایران به چیزی کمتر از سرنگونی رضایت میدهند. پایان دادن به بحران اقتصادی و سیاسی تنها با انقلاب علیه وضعیت موجود امکان پذیر است. تا آن روز دلار اوج می گیرد و فقر گسترش می یابد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *