خاتمی و داستان گدایی از درگاه خامنه‌ای - سینا پدرام

خاتمی و داستان گدایی از درگاه خامنه‌ای – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد خاتمی در یک فایل صوتی که منتسب به اوست، با بیان دلایل عدم مشارکتش در “انتخابات” اسفندماه گذشته می‌گوید: “یکبار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم”. او می‌گوید اصلاح‌طلبان تاکنون از حکومت “گدایی” می‌کردند.

اوضاع اپوزیسیون “قانونی”، آنچه که مدت‌ها به بال دوم نظام مشهور بود، رقت‌بار است. در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران، اپوزیسیون یک نظام خود را در این حجم بی‌آینده‌تر، متوهم‌تر و مالیخولیایی‌تر نیافته است. این حضرات بیشتر از خود رژیم به ادامه حیات رژیم دخیل بسته‌اند. حیات این اپوزیسیون “مشوش‌الدوله” چنان به رژیم گره‌خورده است که با هیچ جراحی از اصل و ریشه حکومتی خود جدا نمی‌شود.

اگر بشود نقطه آغازی برای این استیصال موجودیتی پیدا کرد باید به تاریخ شعار “ اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا” اشاره کرد. معنی عملی موقعیت امثال خاتمی یعنی هرچه کوچک‌تر شدن حلقه رهبری و لخت و عورتر شدن جناح حاکم و بحرانی‌تر شدن و بی‌افق‌تر شدن آن و به این اعتبار پایان عمر اصلاح‌طلبی در همه سطوح سیاسی و اجتماعی.

آقای خاتمی با “صراحت کلام” ویژه این بزرگوار، اقرار می‌کند که تاکنون از حکومت “گدایی” می‌کردند و به‌ظاهر این بار کاسه صبرش لبریز شده است. این انتظار بی‌جایی است که ایشان حتی از یک خواست ساده مردم حمایت و یا هم جهت با منافع مردم عمل کند. او در پایان این فایل صوتی می‌گوید: “یکبار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم، نه در کنار ضدانقلاب و تحریم. بگوییم تا این مجلس و شورای نگهبان است دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم”. عجب شجاعتی! عجب مخالفت باشکوهی! امثال خاتمی هیچ‌وقت کنار مردم قرار نمی‌گیرند اما مردم از همین شکاف‌ها برای پیشروی خود استفاده لازم را خواهند کرد.

طول و عرض مخالفت این بنده خدا فقط تا دم در مجلس و شورای نگهبان امتداد پیدا می‌کند. چنان سنجیده “انتقاد” می‌کند که خاطر بیت رهبری را مکدر نکند. طنز قضیه در این است که اصولاً خود “رهبر” تند و تیزتر از حضرت به خودی‌های رژیم می‌تازد.

سایه انقلاب زن زندگی آزادی در ایران همچنان گسترده است. انقلاب تمامی گفتمان‌ها و جدال‌های اجتماعی را به نفع مردم تغییر داده است. انقلاب دلیل واقعی تمامی سیاست گذاری‌های فعلی رژیم و  اپوزیسیون اصلاح‌طلب آن است. حتی لقب نیمچه اپوزیسیون هم برازنده این شیادان نیست.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *