ایپزود شکست سینمای گلخانه ای در ایران - یاشار سهندی

ایپزود شکست سینمای گلخانه ای در ایران – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمد رسول اف، فیلمساز معترض به ۸ سال زندان و توقیف اموال و شلاق محکوم شده است. همه اینها به خاطر این است که بعد از آزادی از زندان که زمان زیادی از آن نمی گذرد، فیلمی به اسم “دانۀ انجیر معابد” ساخته است که به بخش مسابقه جشنواره فیلم کن که از ۲۵ اردیبهشت شروع میشود راه یافته است. نکته برجسته فیلم اخیر رسول اف این است که بازیگران زن این فیلم بدون حجاب جلو دوربین رفتند. اتفاقی که همگان انتظار داشتند مانند حجاب سوزان بعد از سقوط حکومت اسلامی رخ دهد. جمهوری اسلامی از خشم با تهدید بازداشت و ممنوع الکاری به عوامل فیلم فشار آورده بود که جلوی رسول اف را بگیرند که این فیلم را به جشنواره ارسال نکند. این اتفاق نیفتاد و حکم ظالمانه در مورد او صادر شد.

از اواسط دهه ۶۰، در اوج کشتار در زندانها و شکار مبارزان در خیابانها، جشنواره های فیلم، مانند کن یا برلین کاملا آگاهانه به ویترین جمهوری اسلامی تبدیل شده بودند. کسانی مانند مخلباف که متهم به شکار هنرمندان معترض در خیابانهای تهران و سردمدار تصفیه وسیع در سینمای ایران بود، همراه با کسانی مانند عباس کیارستمی به سوگلی این جشنواره ها تبدیل شده بودند. عباس کیارستمی معتقد بود که “سانسور موجب خلاقیت میشود!” بعدها به این اسامی کسانی مانند، ابوالفضل جلیلی و جعفر پناهی و اصغر فرهادی و مجید مجیدی هم اضافه شدند. که این آخری محبوب خامنه ای و بازیگر فیلم “بایکوت” مخلمباف بود؛ فیلمی تبلیغاتی علیه زندانیان سیاسی و مدافع کشتار این زندانیان. برخی از این فیلمها حتی در ایران به نمایش در نمی آمدند، همین حضور بین المللی اما کافی بود که از چهره ضد فرهنگی جمهوری اسلامی تصویر دروغین بسازد. حضور “سینمای گلخانه ای” تا همین دو سه سال اخیر ادامه داشت و مسئولان جشنواره ها به اعتراضات توجه نشان نمی دادند.

انقلاب زن زندگی آزادی تاثیر خود را روی سینما نیز گذاشت. برخی بازیگران زن حجاب برداشتند و ابتذال سینمای دولتی را به چالش کشیدند. با انعکاس جهانی صدا و تصویر این انقلاب، جشنواره های بین المللی نیز سیاست خود را تغییر دادند و دیگر به سینمای دولتی ایران اجازه حضور نمی دهند. همزمان با شکست آن سینمای حکومتی، باید همین امروز علیه حکم زندان و ممنوع الکار شدن رسول اف تمام قد ایستاد و رژیم را عقب راند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *