عمامه‌داران و کلاهک هسته‌ای - محسن ابراهیمی

عمامه‌داران و کلاهک هسته‌ای – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کمال خرازی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، اخیراً در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره، ضمن تأکید بر ظرفیت حکومت اسلامی در تولید بمب هسته‌ای، اعلام کرد در صورت تهدید موجودیت جمهوری اسلامی، دکترین هسته‌ای حکومت تغییر خواهد کرد. چهار سال پیش هم وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی گفت: “رهبری فتوا داده است که سلاح هسته‌ای حرام است؛ اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند.” قبل‌تر هم علی‌اکبر صالحی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود: “همانطور که یک خودرو برای تکمیل‌شدن به شاسی، موتور، جعبه‌دنده و بقیه اجزا نیاز دارد، صنعت هسته‌ای هم اجزای متفاوتی دارد که ما همه آنها را آماده کرده و تنها با سرهم کردن این اجزا می‌توانیم به اهداف موردنظر خود برسیم”.

همه این اظهارات یعنی اینکه سران خود حکومت دارند خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صاف‌وساده می‌گویند احمق هستید اگر تصور کنید که فتوای خامنه‌ای واقعاً برای اجتناب از اتمی شدن بوده است. همین چند نمونه از اظهارات سران حکومت اسلامی نشان می‌دهد که حکام اسلامی از همان اول به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دروغ گفته‌اند و مدیران کل این آژانس را سرکار گذاشته‌اند تا برای رسیدن به بمب هسته‌ای وقت بخرند.

دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی از همان ابتدا مسلح شدن به بمب هسته‌ای بوده و هنوز هم همان را ادامه می‌دهد. تنها تفاوت با گذشته این هست که امروز با زمین‌گیر شدن جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و جهانی حکومت، با تبدیل‌شدن سرنگونی به مسئله بخش‌های بیشتری از مردم، با خیزش‌های وسیع خیابانی و نهایتاً با انقلابی به گستردگی و عمق “زن، زندگی، آزادی” عزم حکومت برای مسلح شدن به بمب هسته‌ای بیشتر و آشکارتر شده است.

واقعیت این است که حکومت اسلامی هر چقدر حیات سیاسی خود در داخل ایران را به طور جدی‌تری در خطرمی بیند، همان قدر بیشتر احساس نیاز می‌کند که بقای سیاسی‌اش را به ایفای نقش به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای گره بزند. منشأ نیاز به‌ظاهر شدن به‌مثابه یک قدرت هسته‌ای منطقه‌ای در اینجاست. اما حکومت اسلامی را مردم در داخل سرنگون خواهند کرد. با مسلح شدن به کلاهک هسته‌ای ممکن است بتوانند از دولت‌ها اخاذی سیاسی کند، اما نخواهند توانست عمامه‌ها را نجات دهد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *