کودک‌کُشی پوتین در اوکراین - سیاوش آذری

کودک‌کُشی پوتین در اوکراین – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، بر اساس آمار راستی‌آزمایی شده رسمی از آغاز تعرض نظامی پوتین به اوکراین قریب به دو هزار کودک جان خود را ازدست‌داده و یا مجروح شده‌اند. احتمالاً آمار واقعی کودکان کشته و یا زخمی شده در جنگ بسیار بیشتر از این آمار رسمی است؛ اما همین تعداد قربانی نیز نشانگر عمق سبعیت عملکرد ضدانسانی پوتین و هیئت حاکمه روسیه است.

بعلاوه ارتش روسیه با فرمان پوتین تا کنون صدها تن از کودکان اوکراینی را ربوده و غیرقانونی به روسیه انتقال داده است؛ همچنین کودکان اوکراینی در کنار زنان قربانی اعدام‌های دسته‌جمعی، تجاوز و خشونت جنسی سربازان ارتش روسیه بوده‌اند. این اعمال موجب متهم شدن پوتین در دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل جنایات جنگی و ربودن کودکان اوکراینی گشت که منجر به صدور حکم بازداشت او و ماریا الکسیوانا لووا- بلوا، کمیسر حقوق کودکان در دفتر رئیس‌جمهوری روسیه با اتهامات مشابه شد.

کودکان و سالمندان از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در هنگام بروز درگیری‌ها و خشونت نظامی هستند. جدای از کشته و یا مجروح شدن، کودکان بر اثر ازدست‌دادن والدین و دیگر اعضای خانواده با فشارها و مشقات روانی و مادی جدی مواجه می‌شوند و اثرات این فشارها برای سال‌های طولانی بر جسم و جان آنان سنگینی می‌کند. در این شرایط صدبار بیشتر باید گفت کودکان مقدم‌اند!

جنایات جنگی پوتین به‌ویژه علیه کودکان نشانگر بی‌پایه بودن ادعاها و پروپاگاند جنگی پوتین و دستگاه مافیایی دولت روسیه مبنی بر دخالت نظامی در اوکراین برای مبارزه با نازیسم، فاشیسم و حمایت از شهروندان روس‌تبار اوکراین است؛ بهانه و ادعایی که قند در دل “چپ محور مقاومتی” چه در داخل ایران و چه در جهان آب می‌کرد. هدف هیئت حاکمه روسیه و شخص پوتین از جنگ علیه اوکراین تغییر توازن قوای سیاسی در تقابل و رقابت با قدرت‌های غربی برای دست بالا داشتن در معادلات و مذاکرات آینده و باج‌گیری از آنان است. این جنایات همچنین نشانگر آن است که برای باقی‌ماندن در صحنه، پوتین و هیئت حاکمه روسیه قابلیت ارتکاب جنایات بزرگ‌تر از جمله استفاده از سلاح اتمی را دارند.

باید در مقابل این جنایت با تمام قوا ایستاد و موجبات دستگیری پوتین و شرکایش و محاکمه در دادگاه‌های بین‌المللی را فراهم آورد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *