زنان آسیب‌دیده و رژیم بانی آسیب - سوسن صابری

زنان آسیب‌دیده و رژیم بانی آسیب – سوسن صابری

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“سرای غزل” یکی از مراکز متعلق به مؤسسه خیریه “طلوع بی‌نشان‌ها” با حکم تخلیه شهرداری تعطیل شد. این مرکز از سال‌ها قبل به زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب و معتاد و بی‌خانمان خدمات بهداشتی و حمایتی و درمانی ارائه می‌کرد. این پنجمین مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده شهر تهران است که در عرض نزدیک به سه سال گذشته مجبور به تعطیل شده‌اند. تمامی این مراکز نهادهای غیردولتی هستند که با کمک مردم راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کردند.

عجیب نیست؟ مردمی با نیت‌های انسان‌دوستانه دست به تشکیل انجمن‌هایی با هدف حمایت از زنان آسیب‌دیده می‌زنند، اما توسط حکومت جلوی فعالیتشان گرفته می‌شود. این نهادها مشغول به کاری بوده‌اند که در حقیقت وظیفه حکومت است.

اما چرا؟ در پاسخ به دو دلیل اصلی می‌توان اشاره کرد. یک دلیل خود موضوع کار است. زنان و آن‌هم زنان آسیب‌دیده اجتماعی، معتاد و بی‌خانمان. در این حکومت سرمایه و اسلام، انسان کلاً ارزش و جایگاهی ندارد و حکومت در قبال شهروندانش بی‌وظیفه است. در این جهنم زن که باشی و آن‌هم معتاد و بی‌خانمان که دیگر حسابت روشن است. حکومت نه‌تنها هیچ برنامه و اقدامات در دستوری در قبال آسیب‌دیدگان جامعه ندارد، بلکه حتی به‌عنوان باعث‌وبانی اصلی این فلاکت و بدبختی، با سنگ‌اندازی در مقابل فعالیت نهادهایی که قصدشان حمایت از آسیب‌دیدگان است می‌ایستد.

دلیل اصلی دیگر را باید در مخالفت رژیم با تشکل و تحزب و هر فعالیت سازمان‌یافته‌ای جست. در سال‌های اخیر ده‌ها انجمن مردم‌نهاد توسط حکومت غیرقانونی اعلام شده و بعضاً فعالینش دستگیر شده‌اند و فعالیتشان با ترفندهای مختلف به تعطیلی کشانده شده است. از نهادهای حمایت از کودکان کار و خیابان بگیرید تا انجمن‌های مدافع حقوق زنان، محیط‌زیست و غیره. این حکومت هیچ تشکل غیرخودی و مردمی را برنمی‌تابد. جلوگیری از فعالیت نهادهای حامی زنان آسیب‌دیده را هم باید در این چارچوب دید. حتی فعالیت خیریه غیرحکومتی را هم نمی‌پذیرد. همه چیز باید تحت کنترل رژیم باشد.

البته تا جایی که به متشکل شدن برمی‌گردد، علی‌رغم سرکوب و تعطیل‌کردن‌ها شاهد تشکیل ده‌ها انجمن و نهاد مردمی و انواع جمع‌ها و شبکه‌های مردمی هستیم. رژیم امروز تعطیل می‌کند، فردا مردم‌نهاد تازه‌ای می‌سازند. حکومت با این ترفندها نه جلوی متشکل شدن را می‌تواند بگیرد و نه فعالیت‌های مدنی و انسان‌دوستانه را. از حق تشکل و فعالیت‌های مدنی و حق زندگی درخور انسان برای زنان و مردان آسیب‌دیده حمایت کنیم.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *