کشمکش در مجلس اسلامی بر سر تعطیلی روز شنبه - محسن ابراهیمی

کشمکش در مجلس اسلامی بر سر تعطیلی روز شنبه – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بر اساس اخبار رسانه‌ها، بعد از بارها جنجال و کشمکش، روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیلی هفته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. منتظرند شورای نگهبان معلوم کند که این مصوبه مغایر با قوانین الهی و شریعت اسلامی هست یا نه!

“اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی” مدافع اصلی تعطیلی شنبه بوده است. با این استدلال که این کار “می‌تواند بر تجارت و اقتصاد کشور تأثیر مثبت داشته باشد” و در جهت “امنیت ملی” است. روشن است تا نظام اسلامی سرکار است، با چنین تصمیماتی، از نظر اقتصادی آبی برای اکثریت محروم مردم گرم نمی‌شود. اما ظاهراً این بار تعداد بیشتری از مفت‌خوران در مجلس قانع شده‌اند که تعطیلی شنبه به نفع “امنیت ملی” یعنی امنیت نظام است!

اما دلایل مخالفت با چنین تصمیم ساده‌ای دلیل دیگر است که باید هر چه زودتر دست نظام اسلامی از زندگی مردم کوتاه کرد.

دلایل چه‌ها هستند؟ شنبه نباید تعطیل شود؛ چون شعار سال رشد تولید است و باید بیشتر کارکرد. یعنی همه‌جا نگران جیب‌های گشادشان هستند. اما دلایل مضحک‌تر که دست‌مایه شوخی و طنز و تمسخر گسترده شده است اینها هستند: تعطیلی روز شنبه همراهی با دین یهود است. پنجشنبه برخلاف روز شنبه، روز مناسبی برای “زیارت اهل قبور” است. جمعه روز خاص و نماد اسلام است درحالی‌که شنبه نماد یهود است و یکشنبه هم نماد مسیحیت است. مشکل فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. تعطیلی شنبه مصداق ترک مقاومت و افتادن در دام دشمن است و اهانت به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بالاخره اینکه “رهبری بارها نسبت به عواقب پیروی از سبک زندگی کفار هشدار داده است”!

این دلایل را نباید فقط به‌حساب سفاهت یا وفاداری مذهبی کسانی گذاشت که بویی از تمدن و انسانیت نبرده‌اند. مسئله به‌سادگی سیاسی است. سنگری به بزرگی حجاب را ازدست‌داده‌اند. دین‌وایمان که یک ستون اصلی نظامشان است بربادرفته است. به وضعی دچار شده‌اند که حتی به حفظ “سنگر اسلامی جمعه” در مقابل “تهاجم یهودی شنبه” هم راضی هستند!

بعد از تعیین تکلیف با نظام اسلامی، یکی از اقدامات برای هماهنگی با جهان متمدن، می‌تواند تبدیل بند ِزیر از برنامه حزب کمونیست کارگری به یکی از قوانین باشد: “تعطیلی دو روز متوالی در هفته. انتقال روزهای تعطیل در هفته به شنبه و یکشنبه برای هماهنگی با اکثر کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی”.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *