حجاب برگیران و آینده ایران- سینا پدرام

حجاب برگیران و آینده ایران- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دلفین مینویی، خبرنگار فرانسوی – ایرانی روزنامۀ فیگارو، افزایش فشار رژیم جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب را گوشزد می‌کند؛ اما درعین‌حال می‌نویسد که جنبش اعتراضی ایرانیان عمیق و پایدار است. به قول یک دختر نوجوان ایرانی: “بالاخره خسته‌شان خواهیم کرد.”

یک هفته پیش انصاف‌نیوز در یک گزارش میدانی نیز نشان داد که گشت ارشاد و غیره در بعضی از ساعات روز فقط در ۵ درصد شهر تهران می‌توانند حضور داشته باشند. در همین گزارش سؤالی نیز طرح می‌شود مبنی بر اینکه آیا “سیاست گذران برای پیشبرد کامل این طرح قادرند که برای تمام مکان‌ها در تمام زمان‌ها نیروی لازم را تأمین کنند؟”

جدال بر سر حجاب، یک جواب دارد و آن شکست و زمین‌گیر شدن رژیم است. این نه یک حدس و آرزو بلکه یک واقعیت آماری نیز هست. واقعیت آماری ای که از یک واقعیت عمیق‌تر و بطیئی تر نشئت می‌گیرد. انقلاب و نیروهای درگیر در آن سؤالی را در مقابل جامعه قرار داده‌اند که با موجودیت رژیم اسلامی در تقابل و تناقض قرار دارد.

حجاب اجباری ماهیت رژیم اسلامی را تعریف می‌کند. هر تَرَکى در اعمال سیاست حجاب اجباری، تَرَکى عمیق در شیشه عمر رژیم اسلامی است. مجادله بر سرِ بودونبود حجاب، مجادله جامعه بر سر آینده خود نیز هست. پیروزی در این عرصه فقط یک وجه، یک پله و یک جلوه از حرکت جامعه ایران به‌سوی آزادی‌های وسیع‌تر، برابری اقتصادی، عدالت اجتماعی و فرهنگی و رفاه عمومی است.

آنچه واضح است استیصال رژیم در مقابل اعتراضات جوانان، زنان و همه مردم ایران است. آنچه که روشن‌تر است، خلاقیت‌های هر روزه مردم برای اضمحلال ماشین جنگی رژیم است. آنچه که ضروری است اتحاد و تشکل این مبارزان زیر پرچم حزب انقلاب است. حزبی از جنس آینده. حزبی برای انسان و انسانیت آینده. حزبی که قهرمانانش برای آینده مبارزه می‌کنند. حزبی از جنس حزب کمونیست کارگری.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *