۴۲ دو سال زندان برای دمیرتاش: بن‌بست اردوغان - سیاوش آذری

۴۲ دو سال زندان برای دمیرتاش: بن‌بست اردوغان – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عصر پنجشنبه ۱۶ مه شعبه ۲۲ دادگاه کیفری آنکارا صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق را به ۴۲ سال زندان محکوم کرد. از جمله اتهامات وارده بر دمیرتاش رهبری و هدایت اعتراضاتی است که در پی حمله داعش به کوبانی در مناطق کردنشین ترکیه رخ داد که منجر به کشته‌شدن بیش از ۳۰ تن از معترضین به دست نیروهای امنیتی ترکیه شد.

این تصمیم در پی زمزمه‌های برخی ناظرین و سیاست‌مداران اسلام‌گرای طرفدار اردوغان مبنی بر نیاز به “عادی‌سازی” فضای سیاسی ترکیه به دنبال شکست سنگین حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌ها گرفته شد. نکته حائز اهمیت دیگر هم‌زمانی رأی این دادگاه با عفوِ ژنرال‌های سابق ارتش ترکیه که به اتهام تلاش برای براندازی حکومت از طریق کودتای نظامی در زندان به سر می‌بردند توسط اردوغان است.

این تصمیمات بیش از هر چیز نشانه بحران و بن‌بست اردوغان و اسلام سیاسی در ترکیه است: از سویی اردوغان برای باقی‌ماندن در قدرت نیاز به همکاری احزاب اپوزیسیون و حمایت بخش وسیعی از جامعه را دارد. از دیگر سو موقعیت ضعیف اردوغان وی را وادار به ائتلاف با حزب فاشیست حرکت ملی کرده است که انعکاس این “همکاری” در رقابت و کشمکش اسلام‌گرایان و فاشیست‌ها در به چنگ آوردن موقعیت‌های کلیدی در دولت از جمله دستگاه قضایی و دادگاه‌های عالی و دخالت در امور و تصمیمات آنها قابل رویت است. دو تصمیم فوق‌الذکر برای حفظ ائتلاف موجود و همچنین جلب رضایت ملی‌گرایان “کمتر” افراطی یا همان کمالیست‌ها است.

همه اینها در حالی صورت می‌پذیرد که سرمایه‌داری ترکیه با بحران عمیق اقتصادی، کمبود سرمایه و خودداری سرمایه بین‌المللی از سرمایه‌گذاری در ترکیه به دلیل زیر پا گذاشته شدن اصل تفکیک قوا، دخالت نهادهای سیاسی در امور قضایی و عدم تمکین به قوانین از جمله اصول قانون اساسی روبرو است. عروج اردوغان و اسلام سیاسی به قدرت نتیجه این بحران و باقی‌ماندنش در قدرت عامل تشدید آن است.

جامعه ترکیه آبستن تحولات عمیق و انفجار اجتماعی است. شرط “عادی” شدن فضای سیاسی و بهبود اوضاع مردم و گسترش آزادی‌های سیاسی و مدنی در ترکیه جارو شدن اسلام سیاسی و اردوغان از صحنه سیاسی توسط مردم با هدف برقراری جامعه‌ای برابر و آزاد و انسانی است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *