سقوط جلاد و خانواده‌های دادخواه - سهیلا دالوند

سقوط جلاد و خانواده‌های دادخواه – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۷۳۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ابراهیم رئیسی، هنگام بازگشت از مراسم افتتاح سد “قیزقلعه‌سی” در استان آذربایجان، با سقوط هلی‌کوپتر در منطقه ورزقان به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، امام‌جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهوری کشته شدند.

ابراهیم رئیسی قاضی مرگ، در سال ۵۹ با دادیاری در دادستانی کرج شروع و با داشتن مقام دادستانی در استان‌های مختلف ادامه داد و در سال ۱۳۶۷، عضو هیئت چهارنفره مشهور به “هیئت مرگ” بود که در فاصله دو ماه و طی محاکمات چنددقیقه‌ای هزاران تن از زندانیان سیاسی را به جوخه‌های اعدام سپرد.

رئیسی علاوه بر مسئولیت مستقیم اعدام هزاران زندانی سیاسی، در سرکوب اعتراضات سال‌های ۸۸، ۹۸، ۱۴۰۱ و کشتار صدها نفر از معترضین در انقلاب زن، زندگی، آزادی، و همچنین اعدام تعدادی از آنها نقش مستقیم داشت.

ساعاتی پی از اعلام به هلاکت رسیدن او، خانواده‌های دادخواه، از مادران خاوران تا دادخواهان آبان و هواپیمای اوکراینی تا جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان انقلاب زن، زندگی، آزادی و اقشار مختلفی از شهروندان ستمدیده و تحت تبعیض با ابراز تأسف به‌خاطر اینکه فرصت محاکمه رئیسی در یک دادگاه بین‌المللی از دست رفت، از مرگ رئیسی و همراهانش ابراز شادمانی کردند.

منصوره به‌کیش از خانواده‌های خاوران با پخش کلیپی از رقص و پایکوبی نوشته است: “با تمام وجود در شادی آزادی‌خواهان ایران و زنان مبارز و تمام خانواده‌های زخم‌خورده و دادخواه شریکیم.” سعید افکاری، برادر نوید افکاری، ورزشکار اعدام شده نوشت: “امیدوارم حداقل برای چند لحظه هم که شده ذره‌ای از دردی که ما کشیدیم رو تجربه کرده باشی”. فرهاد محمودی، برادر فریدون محمودی از جان‌باختگان انقلاب زن، زندگی، آزادی، در شبکه اجتماعی نوشت: “ته دل خوشحال شدم و امیدوارم خیلی زود سرنگونی جمهوری اسلامی را هم همگی ببینیم” دایه‌شریفه مادر رامین حسین‌پناهی می‌گوید: “خوشحالم جلاد دیگری کم شد، خوشحالم چون امروز هزاران مادر داغدیده مثل من خوشحال‌اند” “جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم که بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اعدام شد، نوشت: “برای محسن، پژمان، وفا، محمد و همه اعدامی‌ها”.

در بسیاری از شهرها در ایران مردم با آتش‌بازی و رقص و پایکوبی شادی کردند و در بعضی از کشورهای دیگر هم در مقابل سفارت خانه‌ها یا مراکز شهرها رقص و پایکوبی را انداختند.

مرگ رئیسی به معنای بسته‌شدن پرونده جنایت‌هایش نیست و باید روزی در دادگاه مردمی، به جنایت‌های او نیز در کنار دیگر جنایت‌کاران جمهوری اسلامی به جرم جنایت علیه بشریت رسیدگی شود.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *