معیشت فلاکت‌بار و آلترناتیو چپ - سینا پدرام

معیشت فلاکت‌بار و آلترناتیو چپ – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

 

باقر، کارگر خدماتی حداقل‌بگیر: “برای یک خانواده ۵ نفره، هر ماه در بهترین حالت یک کیلو گوشت گوساله می‌خرم؛ خرید گوشت گوسفند اصلاً نداریم.”

آمارها گویای یک فلاکت اقتصادی در ایران است. سطح معیشت چندبرابر زیر خط فقر است. روز شنبه ۱۲ خرداد خبرگزاری ایلنا طی گزارشی اذعان کرد که “اراده‌ای” از سوی دولت برای “ترمیم دستمزد” کارگران وجود ندارد. صرف‌نظر از ادبیات خسته‌کننده خبرگزاری‌های در ایران در مورد مسائل معیشتی و دستمزد کارگران، وضعیت زندگی کارگران در ایران به‌قدری حاد است که خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های دولتی نیز قادر به لاپوشانی این حجم از مشکلات نیستند.

بسیاری از مزدبگیران در ازای ۱۰ ساعت کار روزانه، ماهانه ۸ میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کنند و هیچ‌گونه مزایای دیگری برایشان تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که تشکل‌های کارگری در ایران سال گذشته اعلام کردند که هزینه زندگی بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه است. این رقم باتوجه‌به رشد قیمت‌ها و تورم ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد که هنوز پایین‌تر از مقدار واقعی است که بتواند نیازهای یک خانواده کارگری را تأمین کند.

عواقب دستمزدهای پایین در وضعیت جسمی و روحی کارگری بسیار وخیم و نگران‌کننده است. این درعین‌حال باعث بروز نابسامانی‌های خانوادگی، مشکلات روحی در میان کودکان، پیدایش اختلالات جسمی و به‌تبع آن بالارفتن هزینه‌های درمانی شده است. عواقبی که لیست آن بسیار طولانی است.

آنچه خبرگزاری ایلنا و سران رژیم را نگران کرده است، وضعیت وخیم مردم و مزدبگیران نیست؛ بلکه کشیده‌شدن پای این مزدبگیران به اعتراضات خیابانی است. همه گزارش‌ها از اوضاع نابسامان اقتصادی و عدم توانایی و بهتر است بگوییم عدم خواست رژیم در جوابگویی به مطالبات کارگران و کارمندان حکایت دارد.

در ساله‌ای اخیر ما شاهد کشیده‌شدن پای کارکنان دولت و وزارت‌خانه‌ها به تجمعات خیابانی بوده‌ایم و به‌تدریج ما شاهد سراسری و پک پارچه شدن این اعتراضات هستیم. گره‌خوردن این اعتراضات به اعتراضات خیابانی وسیع‌تر جوانان و مردم و درعین‌حال مقبولیت فزاینده آلترناتیو چپ جامعه و احزاب چپ مانند حزب کمونیست کارگری می‌رود که آینده سیاست در ایران را تعیین کند.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *