پیروزی یک زن چپ‌گرا در انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک - منظر دریاکناری

پیروزی یک زن چپ‌گرا در انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۷۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کلودیا شینبام اولین زنی است که در یک انتخابات عمومی در ایالات متحده، مکزیک یا کانادا پیروز می‌شود. او مسیر پیچیده‌ای پیشِ رو دارد. او با بلندکردن پرچم رفاه عمومی بر رقبای دست راستی خود در این انتخابات پیروز شد. پیروزی شینبام گامی بزرگ در کشوری است که در منگنه مردسالاری و مذهب کاتولیک است. این مذهب ارزش‌ها و نقش‌های سنتی‌تری را برای زنان ترویج می‌کند و سد راه پیشروهای برابریخواهانه است.

ما خوانندگان ایرانی شاید زیاد از وضعیت جامعه مکزیک ندانیم یا روزمره وقایع سیاسی این کشور را دنبال نکنیم. اما آنچه حائز اهمیت است پیروزی یک زن چپ‌گرا در کشوری است که کلیسا به‌عنوان یک مافیای بزرگ در کنار کانون‌های عدیده کارتل‌های مواد مخدر در آن از قدرت بالایی برخوردار است. مکزیک نیز مثل همه کشورهای جهان اسیر نظام سرمایه‌داری، اسیر فقر و نابرابری و درگیر در مبارزه‌ای سخت و نفس‌گیر علیه یک‌درصدی‌های میلیاردری است که برای کسب سود و چنگ‌انداختن بر دارایی‌های جامعه به جان مردم افتاده‌اند. در این کشور پُر جمعیت که در جنوب آمریکای شمالی واقع است نیز برای تضمین منفعت سرمایه‌داران و ادامه بقای سیستم سرمایه‌داری، حاکمان از نیروی سرکوبگر و زندان بهره می‌برند تا مردم برای احقاق حقوق انسانی خود به این سیستم ضدانسانی تعرض نکنند.

در چنین شرایطی یک نیروی چپ متشکل، یک حزب که با شعار رفاه عمومی به صحنه می‌آید با کسب یک پیروزی بزرگ، رقبای مدافع بازار آزاد و سرمایه‌داری هار را شکست میدهد تا شاید مرهمی باشد بر درد مردمی که گرفتار فقر و فلاکت اقتصادی شده‌اند. مردمی که طبقات دارا برای کنترل آن‌ها، مذهب و مردسالاری و ارتش و باندهای مواد مخدر را به خدمت گرفته‌اند.

اینکه چنین رئیس جمهوری با شعار رفاه عمومی بتواند تماماً بر همه این موانع پیروز شود تردید وجود دارد. کلودیا شینبام نمی‌تواند بدون دست به ریشه بردن و برهم‌زدن مناسبات و ساختارهای نظام سرمایه‌داری حاکم بر مکزیک رفاه عمومی را پیاده کند. این جامعه در اسارت نظام سرمایه‌داری است و حداکثر کاری که بشود در این جامعه انجام داد رفرم‌هایی به نفع مردم است. برای برابری همه انسان‌ها باید دست به ریشه برد و ریشه همه این مصائب سرمایه‌داری عصر حاضر است.

نکته حائز اهمیت اما این است که در اوج قدرت‌گیری راست افراطی و یکه‌تازی ترامپیسم آمریکا، این صدای چپ‌گرای است که از آمریکای لاتین شنیده می‌شود و این در خود یک پیروزی است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *