دست‌فروشی زنان، دلایل و مخاطرات!- سینا پدرام

دست‌فروشی زنان، دلایل و مخاطرات!- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش “تجارت نیوز”، ازنقطه‌نظر پرویز براتی، جامعه‌شناس، قطعاً یکی از مهم‌ترین عوامل روی‌آوردن زنان به دست‌فروشی مشکلات معیشتی و اقتصادی است. او دراین‌رابطه گفت: “زنان مجبورند برای تأمین معاش، دوشادوش مردان کار کنند” و همچنین اضافه کرد: “جمعیت زنان دست‌فروش بعد از همه‌گیری کرونا دوبرابر افزایش پیدا کرده و زنان خانه‌داری که مجبورند به معیشت خانواده کمک کنند، به دست‌فروشی رو آورده‌اند.

دست‌فروشی دلایل متعددی و مختلفی در هر کشور دارد، اما صرف‌نظر مزایای آن برای خریداران، گستردگی این پدیده بدون شک نمایشگر وضعیت دشوار معیشتی مردم است. حضور زنان در این عرصه، مانند هر شاخه اقتصادی دیگر، نشان‌دهنده حضور زنان در حیات اقتصادی جامعه و شکستن تابوها و دیگر موانع سیاسی و فرهنگی در جامعه است. مانع‌تراشی‌های رژیم در برابر زنان حتی آنجا که می‌خواهند لقمه نانی برای خانواده خود به خانه ببرند، در واقعیت نتوانسته است زنان را “خانه‌نشین” کند.

خانه، آشپزخانه و تولیدمثل، جایگاه است که توسط رژیم اسلامی برای زنان همواره تعریف شده است. واقعیت این است کار خانگی، کار مجانی و بدون مزدی است که در شکل میلیونی در ایران توسط زنان هر روزه اجرا می‌شود و میلیاردها دلار به ثروت اجتماعی اضافه می‌کند.

دست‌فروشی در ایران بدون مشکلات و مخاطرات جسمی، روحی و حتی جانی نیست و دست‌فروشان مورد تعرض نیروهای به‌اصطلاح “انتظامی”رژیم قرار میگرند. زنان دست‌فروش در متروهای تهران وضعیت کاری خود را “نشستن در تونل مرگ و تحقیر برای امرارمعاش! ” تعریف می‌کنند. اما می‌توان با این تعرضات مقابله کرد.

ایجاد مناطق امن برای دست‌فروشان، دفاع از دست‌فروشان زن در مقابل تعرضات نیروهای سرکوبگر توسط مردم و خریداران، ایجاد تشکلاتی که از حقوق دست‌فروشان دفاع می‌کند از جمله اقدامات عاجل در این حوزه است. کار دست‌فروشی می‌تواند و باید هم امن و هم زنانه باشد. شاید روزی “صنم” دختر دانشجوی فقیری که برای تأمین معاش و شهریه دانشگاه خود، آخر هفته‌ها در میدان ولی‌عصر به دست‌فروشی می‌پرداخت، “کتابی” در مورد زنان دست‌فروش و آن چه بر آنان گذشته است، بتوانند بنویسد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *