رژیم اسلامی، هوش مصنوعی و انقلاب زنانه- سیاوش آذری

رژیم اسلامی، هوش مصنوعی و انقلاب زنانه- سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش فاکس نیوز جمهوری اسلامی برای رصد و مقابله با بی‌حجابی و تحمیل حجاب اجباری به زنان به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده است. همچنین لایحه همچنان سرگردان حجاب و عفاف بر استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی و برخورد با “مرتکبین رفتارهای غیرقانونی” و به‌کارگیری ابزارهایی مانند دوربین‌های ثابت و سیار تأکید می‌ورزد.

جدای از اینکه خود این ارقام، علی‌رغم استفاده رژیم از به‌کارگیری این ابزار، نشانه عدم توفیق رژیم در جنگ خود علیه زنان است نکته‌ای در این خبر نهفته که باید به آن پرداخت. رژیم اسلامی علی‌رغم ایدئولوژی و گفتمان ضد مدرن و غرب‌ستیزانه خود از به‌کارگیری علوم و فن آوری‌های جدید که اتفاقاً محصولات غرب و جامعه مدرن هستند، و حتی سرمایه‌گذاری در این بخش، البته تا آنجایی که اقتصاد دزدسالار اسلامی اجازه بدهد، ابایی ندارد. در مقابل دول غربی نیز تنها هنگامی که منافع سیاسی و اقتصادی‌شان را در کشمکش با رژیم اسلامی و بلوک‌های رقیب در خطر می‌بینند اقدام به ایجاد محدودیت و جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی و دیگر حکومت‌های دیکتاتوری به فن آوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی می‌نمایند.

این پدیده ناشی از ذات سرمایه‌دارانه مناسبات اجتماعی حاکم بر جهان امروز است. مسئله اصلی برای سرمایه و دولت به‌مثابه تظاهر سیاسی و حقوقی مناسبات سرمایه‌دارانه فراهم‌آوردن و تضمین شرایط انباشت سرمایه و افزایش سود است؛ بنابراین، آزادی‌های اجتماعی، سیاسی و مدنی نه نتیجه ضروری سیستم سرمایه‌داری بلکه نتیجه مبارزات صدها ساله انسان‌ها و تحمیل آنان به سیستم موجود هستند. گرایش نظام سرمایه‌داری به ایجاد شرایط خفقان و رژیم‌های دیکتاتوری در شرایط اضطراری و بحرانی و تعلیق و حتی لغو متعاقب این آزادی‌ها قابل رویت است. تاریخ معاصر حاوی نمونه‌های فراوانی از این گرایش است. رژیم اسلامی خود یکی از نمونه‌های این شکل کارکرد سرمایه در شرایط بحرانی است.

به این معنی انقلاب زنانه جاری در ذات خود مبارزه علیه نظام سرمایه‌داری از طریق مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. پیروزی نهایی انقلاب جاری تنها با درهم‌کوبیدن نظام سرمایه‌داری و ایجاد جامعه‌ای که آزادی، برابری، منزلت و رفاه شهروندان را تضمین کند میسر است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *