پیروزی راست افراطی در فرانسه - پیام آذر

پیروزی راست افراطی در فرانسه – پیام آذر

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز یکشنبه ۹ ژوئن انتخابات برای پارلمان اروپا در فرانسه برگزار شد و یک جوان ۲۷ساله بنام جردن باردلا که به‌تازگی ریاست حزب اجتماع ملی را به عهده گرفته است بالاترین رأی را آورد. برای اولین‌بار این حزب راست افراطی که درگذشته به رهبری ماری لوپن مخالف اتحادیه اروپا و همچنین علیه پذیرش خارجیان بوده و در این چند سال اخیر هم علیه جریانات اسلامی بوده و بعد از حمله تروریست‌های اسلامی به دفتر نشریه شارلی عبدو، دولت فرانسه را مسئول مستقیم این فاجعه اعلام کرده بود، توانسته است که نظرات بخش‌هایی از فرانسوی‌ها را به خود جلب کند.

و البته فشارهای اقتصادی و گرانی و پایین آمدن قدرت خرید مردم و بیکار سازی‌ها و دست‌درازی دولت مکرون به سفره‌های کارگران و حقوق‌بگیران و پایین نگه‌داشتن دستمزدها از دلایل اصلی اعتراضات و همچنین بی‌تفاوتی مردم به موضوع انتخابات و روی‌آوری بخشی از مردم به جریانات دست راستی است.

فاکتور مؤثر دیگر در نتیجه این انتخابات، سیاست‌های احزاب جناح چپ پارلمان در چند سال اخیر است. موضع‌گیری‌های این احزاب در باره جنگ اوکراین و در این هشت ماه اخیر در قبال جنگ در خاورمیانه و موضع‌گیری و بعضاً سکوت دولت مکرون نسبت به کشتار و نسل‌کشی دولت اسرائیل و از جانب دیگر دفاع کورکورانه احزاب چپ پارلمانی از حماس به‌عنوان “جنبش دفاع از مردم فلسطین” و اسلام‌پناهی این جریانات، همان تتمه اعتماد به جناح چپ پارلمان فرانسه را هم از بین برده است. همه اینها باعث شد که مردم فرانسه بدون اعلام رسمی تحریم انتخابات، در انتخابات اخیر شرکت نکرده و یارای سفید بدهند و ازاین‌رو جریان راست افراطی پیروز این انتخابات شد.

اما جوانان چپ که خطر راست افراطی و فاشیسم را در آینده زندگی روزمره و سیاسی خود حس کرده‌اند از روز دوشنبه ۱۰ ژانویه در سراسر فرانسه در میادین اصلی شهرها تجمعات اعتراضی ترتیب داده و از رهبران احزاب چپ خواسته‌اند که دست به یک ائتلاف در مقابل راست افراطی زده و در انتخابات فوق‌العاده مانع پیروزی حزب اجتماع ملی شوند.

بعدازاین انتخابات انحلال مجلس ملی فرانسه توسط رئیس جمهور فرانسه اعلام شد. انتخابات زودرس در روزهای ۳۰ ژوئن و هفتم ژوئیه برگزار می‌شود. اینکه توازن قوا نتیجه انتخابات را به کدام سو می‌برد در هفته‌های آتی مشخص می‌شود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *