۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کار حرفه‌ای کودکان باید فوراً متوقف شود! - سیامک بهاری

۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودکان، کار حرفه‌ای کودکان باید فوراً متوقف شود! – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رفتار، طرز تلقی و جایگاه کودکان خصلت‌نمای جمهوری اسلامی در پایمال‌کردن نقشه‌مند حقوق کودکان است. حکومتی که تعریف حقوقی کودک در قانون اساسی و قوانین مدنی‌اش جایی ندارد و فقط در قوانین جزای اسلامی سراغ کودک می‌رود و”بلوغ شرعی” مرز کودکی را تعیین می‌کند و نهایتاً کودک یا شیرخوار است یا بزرگسال. نه‌تنها مانع به‌کارگیری کارگران خردسال و استثمار بی‌رحمانه آنان نخواهد شد که آن را به منبعی سرشار از سود برای کارفرمای بی‌رحم بدل می‌کند. هر چه دامنه فقر تحمیلی بر جامعه شدت گرفته، بر بی‌شمار کودکان کار هم افزوده شده است. هر چه این کمیّت دردناک‌تر شده، بیشتر تلاش کرده‌اند آن را مخفی کنند.

آمار حقیقی درباره تعداد کارگران خردسالی که نان‌آور خانواده‌اند وجود ندارد. اما طبق آمارهای متناقض منتشر شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس، در مجموع باید بیش از ۲۰ میلیون کودک واجد تحصیل باشند. اما جمعیت دانش‌آموزی کشور نزدیک به ۱۴ میلیون است. یعنی ۶ میلیون کودک یا وارد چرخه تحصیل نشده‌اند و یا بازماندگان از تحصیل هستند. بنا به آمارهای فوق قریب یک میلیون کودک اساساً فاقد شناسنامه و هویت هستند. یعنی جامعه با فاجعه بیش از هفت میلیون کودک پرتاب شده به بازار بی‌رحم کار روبرو است.

جمهوری اسلامی به‌عنوان عامل اصلی کار حرفه‌ای کودکان، حداقل ۳۵ بار با طرح‌های سه‌گانه: «جمع‌آوری کودکان کار و خیابان»، «ساماندهی کودکان کار و خیابان» و «طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان»، قرار بوده کودکان را در مراکز تحت سرپرستی سازمان بهزیستی “جمع‌آوری” کند؛ اما در نهایت به دلیل عدم توان نگهداری از آنها، مجدداً به خیابان‌ها سپرده شدند، بحران و فلاکت اقتصادی عملاً سن کار کودکان را حتی به زیر هفت سال رسانده است.

حکومتی که بهره‌کشی از کار کودکان را تحت نام «ایجاد اشتغال پایدار» قانونی می‌کند عامل اصلی تداوم استثمار کارگران خردسال و همه بلایای ناشی از آن است. کودکان کار و خیابان، از آسمان نازل نشده‌اند. بازتولید و محصول کارکرد حکومت دزدسالار اسلامی و تحمیل فقر و بیکاری و گرانی و عدم تأمین اجتماعی جامعه هستند.

جنبش دفاع از حقوق کودک برای توقف بی‌درنگ کار کودکان با جمهوری اسلامی ضد کودک دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مصاف باید به سرانجام برسد و حرمت انسانی کودکان با تأمین یک زندگی ایمن، شاد و خلاق متحقق شود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *