آتنا فرقدانی و دیکتاتور دلقک – کیوان جاوید

آتنا فرقدانی و دیکتاتور دلقک – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مانا نیستانی روز جمعه دررابطه‌با حکم شش سال زندان برای آتنا فرقدانی کاریکاتوری رسم کرده است که موقعیت دیکتاتور را به‌درستی ترسیم می‌کند. دیکتاتوری که به دست یکی دیگر از اعضا جامعه به سُخره گرفته می‌شود.

آتنا فرقدانی، کارتونیست، مبارز سیاسی و مدافع حقوق کودکان به اتهام “توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” مجموعاً به ۶ سال حبس محکوم شده است. آتنا پس از بازداشت به‌شدت مورد ضرب‌وجرح مأموران قرار گرفته است. شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست در مرداد سال ۱۳۹۴ جایزه شجاعت را به آتنا فرقدانی اهدا کرد.

توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام. این دو اتهام برای هیچ‌کس در ایران نه‌تنها ناآشنا نیست که راز بقای حکومت در همین دوکلمه نهفته است. کدام دیکتاتور و کدام حکومت ضدبشری است که غیر از این بگوید؟ این تاریخ دیکتاتوری‌ها و حکومت‌هایی است که فقط می‌توانند با خونریزی و به بند کشیدن مخالفین سیاسی و مردمی که برای یک زندگی بهتر تلاش و مبارزه می‌کنند، ادامه حیات دهند. یک حکومت مردمی نه توهین به “مقدسات” را جرم اعلام می‌کند نه از تبلیغ علیه نظام واهمه دارد. انتقاد و مخالفت جزو جدایی‌ناپذیر از آزادی بی‌قیدوشرط بیان است و نبودن این حقوق اجتماعی حکم بر عدم مشروعیت نظام موجود می‌دهد.

اگر در ایران یک‌طبقه وجود دارد که می‌تواند از همه امکانات رفاهی و تفریحی و پزشکی به بهترین شکل ممکن استفاده کند و در همان حال اکثریت عظیم شهروندان با کار و تلاش بی‌پایان خود در فقر زندگی می‌کنند، آنگاه زندان و شکنجه و کشتار یک ابزار اصلی برای ادامه حیات این طبقه است. آزادی سد راه طبقه سرمایه‌دار برای بهره‌کشی روزافزون از مردم است. نماینده این سرمایه‌داری در ایران حکومت اسلامی است. حکومتی بغایت ضد بشر و ضد همه ارزش‌های انسانی.

در برابر این حکومت، انسانیت به‌پاخاسته است. آتنا فرقدانی تنها یک نفر دیگر در این صف میلیونی است که علیه این رژیم جانی و فاسد مشت کرده است و با قلم رنگینش دیکتاتور را رسوا و در مقابلش ایستاده است. ما مردم، آتنا و همه زندانیان سیاسی را با همه توانمان مورد حمایت قرار می‌دهیم و برای آزادی آنها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. دور نیست آتناهای مبارز با سرنگونی جمهوری اسلامی جشن آزادی، برابری و رهایی بگیرند تا آزادی رنگین‌کمانِ آسمانِ زندگی شود.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *