از بنی‌صدر تا "تنور انتخابات" - سینا پدرام

از بنی‌صدر تا “تنور انتخابات” – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه، در نشستی در قم گفت: “کیفیت” این انتخابات ازآن‌رو اهمیت دارد که در صورت “چالشگر” شدن فرد منتخب، ممکن است “تجربه تلخ” ابوالحسن بنی‌صدر ایجاد شود. وی همچنین افزود “دولت‌هایی را داشته‌ایم که نوع نگاهشان در سیاست خارجی یکسان نبوده است.”

این روزها بعد از “کشته‌شدن” ابراهیم رئیسی، گویا از آبدارچی بیت رهبری تا هر پادوی “سیاسی و نظامی” حضرت آقا شال‌وکلاه کرده‌اند تا به رئیس‌جمهوری “تعیین شده” آینده گوشزد کنند که خامنه‌ای حوصله دردسر ندارد. حرف‌هایشان تکراری است؛ اما نگاهشان به آینده مردم و عاقبت خودشان تکرار گذشته نیست. به‌هرحال تک‌تک این جماعت نه از رد صلاحیت و “حذف سیاسی” شورای نگهبان بلکه از “حذف فیزیکی” بیت رهبری بیشتر بیم دارند.

معضل ریاست‌جمهوری نیز از همان بدو روی کار آمدن رژیم اسلامی یک تناقض پُر حاشیه بوده است. جناح‌های مختلف این رژیم از همان روز اول که سرکوب انقلاب مردم و انقلاب ۵۷ را به عهده گرفتند، گرچه در سرکوب مردم متفق‌القول بودند، اما در روش‌های سرکوب و سهم مادی و سیاسی، با هم درگیر شده‌اند. از بنی‌صدر “صددرصد” تا ابراهیم رئیسی “هرچند درصد” دستور کار رؤسای جمهور در ایران کاملاً روشن بوده است؛ سرکوب آزادی، ایجاد اختناق، پایین نگه‌داشتن رفاه مردم و به‌وجودآوردن کارگر ارزان و غیره.

تناقضات اقتصادی و سیاسی هم‌زاد رژیم اسلامی است. سران رژیم و تعیین‌کنندگان سیاست‌های رژیم، کودنی سیاسی خود را فقط با کشت‌وکشتار می‌توانند پوشیده نگهدارند. فاکتور اساسی در جامعه ایران فعل و انفعالاتی سیاسی و اقتصادی است که در اعماق جامعه به وقوع می‌پیوندد. مردم آن نیروی سوم هستند که حساب و کتاب‌های رژیم را همواره باطل کرده‌اند و مُهر خود را بر حوادث مهم سیاسی در ایران زده‌اند. عامل واقعی تناقضات و معضلات درونی رژیم عدم تمکین مردم در ۴۵ سال گذشته بوده است. انقلاب ۵۷، غول خفته‌ای را در ایران بیدار کرد که فاشیست‌ترین رژیم دنیا هنوز از پس آن برنیامده است. انقلاب زن زندگی آزادی در ادامه آن انقلاب حضور این غول را به‌تمامی جهانیان اعلام کرد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *