محل کار قتلگاه کارگران - عبدل گلپریان

محل کار قتلگاه کارگران – عبدل گلپریان

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز یکشنبه ۲۷ خرداد در پی ریزش معدن شازند در منطقه پل دوآب استان مرکزی چهار نفر زیر آوار ماندند که دو نفر از آنان جان خود را از دست دادند. استاندار اعلام کرده است “حجم ریزش کوه بسیار بالاست و قرار است تجهیزات سنگین برای نجات جان افراد به محل حادثه اعزام شود.”

طبق آمارهای وزارت کار جمهوری اسلامی، سالانه ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در کشور اتفاق می‌افتد که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ کارگر می‌شود. آمارهای پزشکی قانونی شمار کارگران کشته شده در سال گذشته را حدود ۲۱۰۰ نفر عنوان کرده است. بنا به همین آمار روزانه پنج تا شش نفر جان خود را در محیط های نا امن و غیر استاندارد از دست می دهند.

با احتساب سالانه ۲۱۰۰ کارگر کشته شده، اگر هر خانواده کارگری را ۵ نفر مبنا قرار دهیم، یعنی تباه شدن زندگی ده هزار و پانصد انسان، یعنی فروپاشی زندگی همسر و فرزندان آن خانواده کارگری که با گرفته شدن جانش در محل ناامن کار آینده ای تباه کننده تر در انتظار آنان خواهد بود. آنچه هر روز در معادن و دیگر محل های کار جان کارگران را می گیرد، می توان آنرا در زمره قتل های پنهان باندهای مافیای حکومت اسلامی در چاپیدن دسترنج کارگران محسوب کرد.

در کارنامه بیش از چهار دهه از ظهور آیت الله ها و مفتخوران اسلامی و غارت هستی مردم، سهم کارگران و دیگر مزدبگیران جامعه تباه شدن زندگی آنان در قتلگاه هایی بنام محل کار است. کارگرانی که شانس زنده ماندن در این قتل گاههای را داشته باشند، در اثر فقر، بیکاری، فلاکت و با دستمزدهای زیر خط گرسنگی و دستمزدهای معوقه، تباهی تدریجی را تجربه می کنند. بیاد داشته باشیم سهم کارگران از زندگی در رژیم گذشته نیز، فقر و سرکوب بود.

اما در مقابل چنین فجایعی که هر روز زندگی کارگر را به تباهی می کشاند مبارزه ای قدرتمند علیه باندها و مافیای سود و سرمایه در جریان است که هر روز بر قدرت آن برای تحقق یک زندگی انسانی، مرفه و برخورداری از رفاه و سعادت افزوده می شود. اعتصابات قدرتمند، متحد، متشکل و سازمان یافته بخشها و رشته های مختلف کارگری در اعتراض به این تباهی آن پاسخ کوبنده ای است که همگام با دیگر حرکتهای اعتراضی مردم در سراسر کشور می تواند این بساط جهنمی را یکبار برای همیشه برچیند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *