پیشروی احزاب راست در اروپا و موقعیت چپ - سیامک بهاری

پیشروی احزاب راست در اروپا و موقعیت چپ – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۷۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

احزاب راست افراطی، اغلب با پیشینه نژادپرستی، نئوفاشیستی، خارجی ستیز و مهاجر ستیز، مسلمان ستیز در آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، اتریش، در حال پیشروی‌اند.

چرا چنین است؟ سوسیال‌دموکراسی و دولت رفاه چرا مدام رنگ‌باخته، عقب نشسته، با راست میانه درهم‌آمیخته و نهایتاً راه را برای پیشروی راست افراطی بازکرده است؟ آیا پیشروی راست افراطی، انتخاب مردم اروپا است یا حاصل ناامیدی از احزاب سنتی و بی‌اثری که نقش و تأثیری در بهبود زندگی و ممانعت از یورش راست برای بازپس‌گیری دستاوردهای تا کنونی جامعه نداشته است؟

میلیون‌ها مردمی که با تورم و گرانی، بیکاری و ازدست‌دادن رفاه عمومی، سقوط استانداردهای زندگی هر روز فقیرتر و محروم‌تر و به آینده بدبین‌تر می‌شوند، افزایش گتوها و حاشیه‌نشینی، با گسترش تبعیض و نابرابری و فقر دست به گریبان‌اند، زیر بار وام و بهره سنگین کمر خم کرده‌اند و سایه جنگ و کشمکش‌های مرزی بیخ گوششان دارد مانند خوره پیش می‌رود؛ در پی تغییر وضع موجودند.

نارضایتی و روی‌گردانی از احزاب سنتی “چپ و راست” روی‌گردانی از کل سیستمی است که دیگر در تغییر وضعیت موجود اثربخش نیست. احزاب راست افراطی خود را ضد سیستم کنونی جا می‌زنند. دکترین ترامپ هم در انتخابات پیشین آمریکا همین بود. ضد سیستم و احیاکننده عظمت پیشین!

راه‌حل‌های به‌ظاهر زود فرجام پوپولیستی، ناراضیان از سیستم موجود را جذب می‌کند بی‌آنکه حتی یک میلیمتر دست به ریشه مصائب دردناکی که جامعه را در خود پیچیده ببرد. سنتی شناخته شده که ریشه عمیق در احزاب نژادپرست و فاشیستی دارد. دموکراسی پارلمانی به این هجوم مشروعیت می‌بخشد.

سرمایه‌داری با هجوم هر بیشتر به جامعه هدفی جز تأمین سود ندارد، این اساس و بنیاد جهنمی است که زیر پای مردم اروپا دهان بازکرده است و دارد ارزش‌های تا کنونی آنرا می‌بلعد. بحران سرمایه‌داری، رکود و تورم افسارگسیخته سکوی پرش احزاب راست افراطی و تصاحب قدرت است.

در اعتراض به وضعیت نابسامان موجود صدها هزار نفر به خیابان آمدند. در فرانسه و آلمان شاهد تظاهرات عظیم علیه جریان راست فاشیست هستیم. این نیرو باید سازمان یابد. این نیرو نه‌تنها در واکنش به راست افراطی که همه آزادی و رفاه و زندگی انسانی را باید مطالبه کند. این نیروی اجتماعی باید سوسیالیسم و نفی استثمار و از ریشه کندن بساط تبعیض را به پرچم اعتراض خود بدل کند تا بتواند به‌عنوان نماینده انسانیت قد علم کند!

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *