خطر گسترش سلاح‌های اتمی - گفتگو با محسن ابراهیمی

خطر گسترش سلاح‌های اتمی – گفتگو با محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سوسن صابری: آخرین گزارش مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح SIPRI نشان می‌دهد که تعداد سلاح‌های اتمی آماده استفاده در سطح جهان افزایش پیدا کرده و علاوه بر این تمامی ۹ کشور دارای سلاح اتمی مشغول مدرن‌سازی این سلاح‌ها هستند. جمهوری اسلامی هم هدف دست‌یافتن به این سلاح را با تمام توان دنبال می‌کند. سؤال اینجاست. چه اوضاع و شرایط سیاسی و اقتصادی موجب برجسته‌تر شدن اهمیت سلاح‌های اتمی و کاربرد آنها در چند سال اخیر شده است؟
محسن ابراهیمی: ۸۰ سال از دو انفجار مهیب اتمی بر سر هیروشیما و ناکازاکی می‌گذرد. دو انفجاری که ۲۰۰ هزار انسان را نابود کرد. توجیه فرماندهان نظامی آمریکا این بود که فقط با یک حمله اتمی می‌شود ژاپن را به تسلیم واداشت. اما همان موقع در اظهارات وزیر خارجه ترومن حقیقتِ پشت این تصمیم فاجعه‌بار برملا شد، وقتی گفت قدرت ویرانگر بمب اتم هم به جنگ پایان می‌دهد و هم آمریکا در موقعیت مسلط برای جهت‌دادن به مسیر جهان بعد از جنگ قرار می‌گیرد. این دومی هدف اصلی بود.
از آن فاجعه هشتاد سال گذشته است، جنگ سرد و رقابت دو ابرقدرت وقت پایان‌یافته است، اما در همان دوران جنگ سرد و به‌مثابه محصول مستقیم رقابت‌های جنگ سردی، نیروهای ویرانگر تازه‌ای مثل جنبش اسلام سیاسی، حکومت اسلامی در ایران، مجاهدین و طالبان در افغانستان، داعش در سوریه و عراق، نیروهای قوم‌پرست و فاشیست در ویرانه‌های بلوک شرق، چین به‌مثابه ابرقدرت جدید سرمایه‌داری، روسیه تحت سلطه پوتین و آرزومند احیای امپراطوری روسیه در صحنه سیاسی جهان عروج کرده‌اند و کل جهان سرمایه‌داری و سیاستمدارانش بارها دنیا را به پرتگاه جنگ گسترده و ویرانگر جهانی نزدیک کرده‌اند. یادآور می‌شوم که در همان پایان جنگ سرد، حمله ویرانگر آمریکا به عراق برای حفظ هژمونی‌اش بر جهان، زمین را برای عروج باندهای هار اسلامی شخم زده بود.
رقابت بر سر تأمین هژمونی در جهان سرمایه‌داری می‌تواند جهان را بار دیگر وارد جنگی گسترده در مقیاس جهانی وارد کند. اگر در آگوست ۱۹۴۵، فقط آمریکا مسلح به تعداد محدودی بمب اتم بود، امروز در زرادخانه‌های ۹ کشور قریب ۱۰ هزار کلاهک اتمی انبار شده است که از میان آنها ۲۱۰۰ کلاهک اتمی در حالت آماده‌باش بر روی موشک‌های قاره‌پیما قرار گرفته‌اند. تصورش سخت نیست که اگر حتی چند تا از این دولت‌ها در رقابت بر سر هژمونی سراغ تعدادی از بمب‌های مدرن شده‌شان بروند، دنیا با چه فاجعه هولناکی روبرو خواهد شد!
سوسن صابری: کمونیست‌ها، مدافعین محیط‌زیست، و کلاً مردم انسان‌دوست جهان مخالف سلاح‌های اتمی به دلیل قدرت آنها در تخریب وسیع و کشتار انسان‌ها هستند. علاوه بر دلایل فوق باید هدف جمهوری اسلامی که همانا مسلح‌کردن تروریسم اسلامی به سلاح اتمی است را اضافه کرد. برای مقابله با سلاح‌های اتمی و امکان دستیابی رژیم اسلامی به آن چه باید کرد؟
محسن ابراهیمی: زرادخانه‌های جهان باید از هرگونه سلاح هسته‌ای پاک شود که صرفاً ابزار قدرت‌های سرمایه‌داری جهان بر سر هژمونی به قیمت قربانی‌کردن تعداد بی‌شماری از انسان‌ها است. فقط با یک جنبش بسیار قدرتمند، همبسته و جهانی، با دخالت وسیع شهروندان جهان و نهادهای بین‌المللی مخالف سلاح اتمی، تحت‌فشار بسیار قدرتمند افکار عمومی شهروندان، می‌توان به رقابت افسارگسیخته برای افزایش سلاح‌های هسته‌ای مهار زد.
جمهوری اسلامی از همان اول البته مخفیانه به طور سازمان‌یافته برای ساخت بمب هسته‌ای کارکرده است و هر چقدر حکام اسلامی از طرف مردم بیشتر احساس خطر کرده‌اند، عزمشان برای رسیدن به سلاح هسته‌ای جزم‌تر شده است. تبدیل‌شدن به یک قدرت منطقه‌ای اتمی در استراتژی بقای جمهوری اسلامی همچنان جایگاه درجه اول را دارد.
ما که هدف بلافاصله مان سرنگونی جمهوری اسلامی است، به‌طریق‌اولی تلاش و مبارزه می‌کنیم که حکومت اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای مسلح نشود. مسلح شدن حکومت اسلامی به کلاهک اتمی یعنی اتمی شدن تروریسم اسلامی، یعنی اتمی شدن “ویرانگران انسانیت”، یعنی اتمی شدن حکومتی که تا همین حالا بدون سلاح هسته‌ای هم کارنامه سنگینی از جنایت علیه بشریت زیر بغلش است، یعنی ناامن شدن بیش‌ازپیش زندگی مردم در ایران و منطقه و جهان.
حکومت اسلامی تا سرکار است، هرگز از تلاش برای ساخت بمب اتم دست نخواهد کشید. خطر هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی فقط زمانی غیرممکن خواهد شد که ما مردم خود این حکومت را از هستی ساقط کنیم. کاری که فقط با یک انقلاب ممکن است. اما تا آن لحظه، باید تلاش کنیم در کنار جنبش‌های مختلف علیه این حکومت، مبارزه علیه اتمی شدن حکومت در داخل به یک جنبش قدرتمند تبدیل شود. بعلاوه، یک وجه مهم تلاش ما باید این باشد که در کنار بایکوت سیاسی جمهور اسلامی، هرگونه دسترسی این حکومت به تکنولوژی و وسایل موردنیاز برای رسیدن به بمب هسته‌ای قطع شود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *