خلع سلاح پزشکیان در دانشگاه - اصغر کریمی

خلع سلاح پزشکیان در دانشگاه – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جلسه پرسش‌وپاسخ دانشجویان با مسعود پزشکیان کاندید اصلاح‌طلبان در روز یکشنبه ۲۷ خرداد، انعکاس فضای جامعه در آستانه سیرک انتخاباتی رژیم بود. بیانیه‌هایی که در این جلسه قرائت شد در واقع محاکمه نظام و خامنه‌ای و ارگان‌های سرکوب و جنایت حکومت بود.

بیانیه‌ها ظاهر پرسش داشت؛ اما اعلام موضع دانشجویان بود و دست پزشکیان را کاملاً رو کرد. یک تم اصلی این بیانیه‌ها در مورد بی‌اختیاری رئیس جمهور در مقابل خامنه‌ای و زدن زیراب خامنه‌ای بود.

در این بیانیه‌ها خطاب به پزشکیان از کشتار دی ۹۶ و آبان خونین ۹۸ و شلیک به سر و سینه معترضان گفته شد و از نبود امنیت در دانشگاه به دنبال “جنبش زن زندگی آزادی”، از قانون حجاب اجباری و ربودن زنان به جرم بی‌حجابی، سرکوب دانشجویان شریف و حمایت اصلاح‌طلبان از قاتلان مردم. گفتند رابطه‌تان (رابطه اصلاح‌طلبان) را با آبان خونین مشخص کنید. در بیانیه دانشجویان شریف گفته شد که آن بیماری که مردم را به بالین مرگ کشاند کرونا نبود ویروس خودکامگی بود. گفتند از فریب هر روزه شما بیزاریم و تاریخ مصرف اصلاح‌طلبان برای مردم گذشته است. تک‌تک جملات با تشویق دانشجویان روبرو شد.

سؤالات و کنایه‌ها چنان علیه خامنه‌ای بود که پزشکیان خواست احترام خامنه‌ای را نگهدارند و اینکه او در رهبر ذوب شده است. گفت اختیاری در مورد زندانیان سیاسی ندارد. حجاب اجباری هم قانون است نمی‌توان تغییرش داد. در زمینه اقتصادی و امنیت دانشگاه‌ها هم وعده‌ای نداد. یعنی دیگر وعده‌ای هم ندارند بدهند. دوستی می‌گفت پزشکیان را در دانشگاه لخت کردند و این در واقع لخت کردن لشکر مضمحل شده اصلاح‌طلبان بود.

آنچه در این جلسه گذشت، سایه سنگین انقلاب زن زندگی آزادی، زنده‌بودن دانشگاه و مسئله مقاومت زنان علیه حجاب اجباری بود. سایه سنگینی که با آیین‌نامه‌های شداد و غلاظ خطاب به کاندیدها شروع شد که مبادا از هم انتقاد کنند، مبادا علیه رئیسی چیزی بگویند، مبادا همدیگر را و فساد و دزدی‌ها را افشا کنند و حتی مبادا از نظرسنجی‌ها در مورد آرای کاندیدها حرفی بزنند. می‌دانند که جامعه خشمگینی در مقابل کل آنها و مضحکه انتخاباتشان قرار دارد و هر شکافی یا هر افشاگری علیه یکدیگر می‌تواند دروازه ورود مردم به صحنه باشد. اما مردم چه در جریان این نمایش و چه با هر اتفاق دیگری دروازه ورود خود به صحنه سیاست را باز خواهند کرد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *