آپارتاید جنسی و جنسیتی و جنایت علیه بشریت - سینا پدرام

آپارتاید جنسی و جنسیتی و جنایت علیه بشریت – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

انیس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: “جامعه بین‌المللی نتوانسته است به‌اندازه کافی سلطه و ستم نهادینه شده و سیستماتیک بر زنان، دختران و دگرباشان جنسی را به رسمیت بشناسد و به آن رسیدگی کند.”

به‌رسمیت‌شناسی تبعیض جنسی و جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت قطعاً یکی از دستاوردهای بزرگ فعالان این عرصه چه در ایران و افغانستان و چه در سطح جهانی تلقی خواهد شد. خبرها حاکی از آن است که عفو بین‌الملل از دولت‌ها خواسته است که آپارتاید جنسیتی را در کنوانسیون جنایت علیه بشریت بگنجانند. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود تأکید کرده که با این درخواست خود “به فراخوان‌های پیش‌گامان شجاع از جمله زنان افغانستان و ایران” می‌پیوندد که “در تلاش‌ها برای به‌رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در حقوق بین‌الملل پیشتاز بوده‌اند.”

انقلاب زن رندگی آزادی بدون شک توانست گفتمان تبعیض سیستماتیک جنسی و جنسیتی را بار دیگر در سطح جهانی مطرح کند و راه برون‌رفت سیاسی از آن در ایران و حتی در باقی کشورهای اسلام زده را با قصد خود برای سرنگونی رژیم اسلامی نشان دهد. باید دست تمامی فعالین حقوق زنان و رنگین‌کمانی‌ها در ایران و افغانستان را فشرد و در گسترش فعالیت آنان به هر شکلی یاری رساند.

با تلاش برای محکومیت آپارتاید جنسی و جنسیتی در سطح جهانی، بایکوت رژیم اسلامی و رژیم طالبان نیز باید به صدر تلاش‌های فعالین این عرصه‌ها و دیگر حوزه‌ها تبدیل شود. رژیم اسلامی به‌عنوان رژیم آپارتاید جنسی و جنسیتی باید به همان شکل که رژیم آپارتاید نژادی در سطح جهانی مورد بایکوت قرار گرفت، از تمامی نهادهای جهانی اخراج شود. این امر شدنی است. به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسی و جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت تکیه‌گاه مهمی برای پیشبرد مبارزه بر علیه رژیم اسلامی در ایران و باقی کشورهای اسلام زده خواهد بود

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *