کشته شدگان در مراسم حج، قربانیان پول و مذهب - محسن ابراهیمی

کشته شدگان در مراسم حج، قربانیان پول و مذهب – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رسانه‌های جهان خبر از کشته‌شدن بیش از هزار نفر از حجاج در مراسم حج امسال داده‌اند.

اولین‌بار نیست که در مراسم حج، مخصوصاً در نمایش مسخره “رمی جمرات” که همان پرتاب سنگ به‌سوی دیواری که ظاهراً نماد شیطان است، تعداد زیادی از گرما و زیر دست‌وپای همدیگر تلف می‌شوند. فقط در فاجعهٔ منا در سال ۱۳۹۴ قریب ۲۵۰۰ زائر در مراسم “رمی جمرات” جان دادند. در این خودکشی دسته‌جمعی ۴۶۴ زائر هم از ایران پای دیوار شیطان جان دادند و البته خدا هم نتوانست به دادشان برسد. کلاً، تلفات هر ساله حجاج نشانگر این است که اسلام هر جا می‌چرخد مرگ برجای می‌گذارد. همانطور که در مراسم حج صدها هزار گوسفند زبان‌بسته سربریده می‌شوند و در گرمای مکه می‌گندند، جان زائران نیز برای کلیدداران مکه همین‌قدر ارزش دارد.

اما حج فقط نمادی از این نیست که مذهب بشر را به چه وضع رقت باری دچار می‌کند. مراسم حج درعین‌حال یک بیزینس سیاسی، یک دکان سه‌نبش بین‌المللی برای اسلام است که از قبلش حکام عربستان پول پارو می‌کنند. فقط در سال ۲۰۱۶ میلادی درآمد مستقیم عربستان از زائران حدود ۱۲ میلیارد دلار بود.

برای حکومت اسلامی، مراسم حج، فرصتی برای پیش‌بردن اهداف سیاسی بوده و هست. خمینی، حج را، در عین عبادی بودن، یک عمل سیاسی خواند. در سال ۱۳۶۶، حکومت اسلامی با اعزام گسترده زوار حکومتی، در مراسم “برائت از مشرکین”، یک نمایش سیاسی با شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل راه انداخت که در جریان آن تعداد زیادی از حجاج ایرانی کشته شدند. خمینی از آن اتفاق تمجید کرد که به جهان اسلام ثابت کرده‌اند “کلیدداران کنونی کعبه، لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند.” همه اینها یعنی اینکه شاخه شیعی ارتجاع اسلامی به قدرت رسیده در ایران داشت با شاخه سنی ارتجاع اسلامی بر سر کنترل بیزنیس سیاسی حول محور “خانه خدا” و “حجرالسود” زورآزمایی می‌کرد.

انقلاب زن زندگی آزادی نشان داد که حداقل در خود ایران، دوران چنین شیادی مذهبی سیاسی روبه‌پایان است. نیروهای فعال آن انقلاب، وقتی بار دیگر حتی قدرتمندتر به میدان بیایند و انقلابشان را به پیروزی برسانند، بی‌تردید زیر پای پرده‌داران سنی کعبه را هم داغ خواهند کرد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *