سپاه تروریست و اهمیت اقدام دولت کانادا - سؤال از اصغر کریمی

سپاه تروریست و اهمیت اقدام دولت کانادا – سؤال از اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۷۶۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: دولت کانادا روز ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد. اهمیت این اقدام چیست؟

اصغر کریمی: این یک خواست مردم ایران و احزاب سرنگونی طلب بود و دولت کانادا تسلیم این خواست شد. این فی‌نفسه مهم است. نشان می‌دهد که مبارزات مردم و فشار اپوزیسیون نتیجه می‌دهد. نفس یک موفقیت سیاسی مهم برای مردمی که در جنگ با جمهوری اسلامی و مشخصاً سپاه به سر می‌برند، بسیار تأثیر روحی و سیاسی دارد. مردم از این موفقیت در مقابل دشمنان خود نیرو می‌گیرند. این پیامی به مردم ایران دارد که فشارشان را به سایر دول غربی با امید به اینکه خواست و فشار آنها نتیجه می‌دهد، بیشتر کنند.

دوم اینکه، اقدام دولت کانادا رسمیت دادن به تروریست بودن مهم‌ترین نیروی سرکوب جمهوری اسلامی توسط یک دولت است و راه‌سازش با جمهوری اسلامی را نه‌تنها در کانادا بلکه حداقل در کشورهای غربی و استرالیا بسیار دشوارتر می‌کند و زمینه را برای این اقدام توسط دولت‌های دیگر هموارتر می‌کند.

سوم اینکه بعنوان یک نتیجه فرعی‌تر، عوامل سپاه جرئت سفر به کانادا که مقصد بسیاری از آنها بود را دیگر نخواهند داشت. طبق این قانون کیفری چنانچه هر عضو سپاه پا به این کشور بگذارد ممکن است بازداشت شده و اموالش مصادره شود. این اصلاً خبر خوبی برای اعضای سپاه و حتی سایر سرکوبگران رژیم نیست. می‌بینند که هر روز دنیا برای آنها ناامن‌تر می‌شود.

کیوان جاوید: اقدام دولت کانادا چقدر می‌تواند راه را باز کند تا دولت‌های اروپایی و سایر دولت‌ها هم از چنین اقدامی پیروی کنند؟

اصغر کریمی: روشن است که این اقدام گرایشی را در میان احزاب حاکم بر دول اروپایی تقویت می‌کند که خواهان قراردادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریست هستند.

باتوجه‌به این، از خانواده‌های دادخواه تا زندانیان سیاسی، از زنانی که شجاعانه در جدال با جمهوری اسلامی هستند تا تشکل‌های مختلف دانشجویان و دانش‌آموزان می‌توانند نقش مؤثری برای قرارگرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی ایفا کنند. می‌توانند با نامه‌های سرگشاده و با مستندکردن جنایات سپاه، به دول اروپایی و دولت استرالیا بخواهند فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی را تشدید کنند و مهم‌ترین نیروی سرکوب آن یعنی سپاه را تروریست اعلام کنند.

کیوان جاوید: همین اندازه از فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی را کافی می‌دانید یا انتظار اقدامات شدیدتری علیه جمهوری اسلامی دارید؟

اصغر کریمی: روشن است که از نظر ما این یک‌قدم مهم بود؛ اما به‌هیچ‌وجه کافی نیست. ما خواهان بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی هستیم. یعنی جمهوری اسلامی حکومت مشروعی نیست و باید از همه مجامع جهانی، از سازمان جهانی کار و از کمیسیون‌های سازمان ملل اخراج شود، سفارت‌هایش و هر نهاد وابسته به جمهوری اسلامی بسته شود، به هیچ مقام جمهوری اسلامی اجازه سفر به هیچ کشوری داده نشود، سپاه و نه‌تنها سپاه بلکه کل جمهوری اسلامی توسط سایر دولت‌ها نیز بعنوان یک نیرو و حکومت تروریست به رسمیت شناخته شود و هر گونه مراوده سیاسی، نظامی و ورزشی و هنری با آن ممنوع شود. تروریست اعلام‌شدن سپاه توسط دولت کانادا، راه را برای مبارزه حول این خواست‌ها هموارتر کرده و مبارزه ما برای تحقق این خواست‌ها باید تشدید شود.

در پاسخ به سؤال قبل اشاره کردم که نه‌تنها احزاب سرنگونی‌طلب، فعالین و تشکل‌های مختلف در داخل کشور نیز می‌توانند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند. توجه کنیم که همزمان با تروریست اعلام شدن سپاه توسط دولت کانادا، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران در نشست شورای حقوق بشر بر “جنایات علیه بشریت” که طی سال‌های ۱۹۸۱-۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۰) و در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در جمهوری اسلامی ایران رخ تأکید کرد. این اقدام و اقدام دولت کانادا هر دو مهم و در یک راستا قرار دارند و اینها در واقع فراخوانی به مردم ایران و اپوزیسیون جمهوری اسلامی برای گسترش مبارزه در داخل و در سطح بین‌المللی برای بایکوت جمهوری اسلامی است.

نهایتاً، اینکه دول غربی چه سیاستی در مقابل جمهوری اسلامی اتخاذ کنند بستگی به مبارزه مردم ایران دارد. جمهوری اسلامی با انقلاب مردم ایران سرنگون می‌شود و سیاست دول غربی در قبال جمهوری اسلامی و همینطور در قبال مبارزه مردم ایران نیز به تداوم انقلاب در ایران گره‌خورده است. یک جبهه مبارزه مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی، همراه‌کردن هر چه بیشتر افکار عمومی مردم جهان و فشار به دول غربی و تسلیم کردن آنها به خواست مردم ایران است. دول غربی را می‌توانیم و باید تسلیم خواست خود کنیم. آنها خودبخود تسلیم نمی‌شوند. همینطور که دولت کانادا خودبخود تسلیم نشد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

در انتشار یادداشت‌های ژورنال بکوشید

وبسایت ژورنال:
journalfarsi.com
ایمیل: journalfarsi@gmail.com
اینستاگرام:
journalfarsi

واتساپ: ۰۰۴۴۷۷۸۸۹۸۸۶۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *